ras som hårar mindre?
Finns det någon ras som hårar mindre än vanliga kaniner? (om man har kaninen som inne-kanin) är det skillnad på honor och hanar?
Dela gärna med er av era egna erfarenheter!
Jag föder upp liten rex och när mina fäller så hårar de inte alls mycket. Ingen skillnad på verken honor eller hanar. Har du fler frågor kan du pma eller kolla hemsidan. www.nilvanasrexar.weebly.com
Rexpälsade i allmänhet sägs ju vara något allergivänliga. Men det är ju självklart individuellt hur man reagerar. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Precis som #2 säger, själv reagerar jag inte alls på deras päls :)
Brukar borra in näsan i min rex's päls och får inge hår i näsan 😃
Checka in @gnagarboden på instagram 
jag har en rexpälsad men han har sedan flera månader tillbaka hårat något enormt :( Funderar på en till kanin men vill inte ha hela famnen full av hår helst :/
Har hört att Rex fäller och tappar mindre hår än andra raser, fast har dock aldrig ägt en Rex så har inga egna erfarenheter.
Jag är alltså inte ute efter en allergivänlig ras utan endast en som kanske hårar mindre :)
Satin(tycker jag) fäller inte så mycket. Iaf inte min lilla gullunge ;)
Det där tror jag har enormt mycket med gener, foder och miljö att göra! Oooch kastrerade kaniner sägs håra mer. Iallafall hanar.. Min hona hårar inte speciellt mycket men min kastrerade hane går det knappt att hålla i utan att själv se ut som en kanin. De är normalpälsade båda två.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#7 Fast det finns hundraser som inte fäller. :-)
Hälsningar,
#12 Ja det finns det, sa inte att det inte fanns det 😉 Men de är inte mer allergivänliga för det. Är en myt. Det är helt individuellt vad man tål och inte tål.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 Ok, missuppfattade vad du menade. Nej men för de som inte tål just lös päls är de ju allergivänliga! :D
Hälsningar,
#14 Man kan vara allergisk mot andra saker på hunden, och är i regel inte själva pälsen folk är allergiska mot 🙂
Men nu blev det en massa OT xD
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Folk som är allergiska mot djur är sällan allergiska mot pälsen. Det är huden som folk är allergiska mot när det kommer till djur.
Därför har pälsen i sig ingen betydelse, utan det är huden och hudoljorna, samt mjället som huden släpper ifrån sig, som man kan reagera på.
Av den anledningen är det en myt att vissa djur är mer eller mindre allergivänliga, visst kan det klia i näsan om man får hår i näsan, det gör det för alla. Men en rexkanin, pudel, eller nakenkatt har fortfarande hud och mjäll och det är generellt det som folk inte tål :)
Lite OT så där bara ^^
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman