Funderingar
Jag har länge velat skaffa kanin, gjort en ganska bra ritning på hur en "innebur" skulle se ut ( en hel katt vind som är ca 3.5*1.7m och en takhöjd på som lägst 65 cm och högst 220 cm ) och den blir ju stor och bra om jag nu får skaffa kanin för mina föräldrar! :)
Jag drömmer om att ha en stor rex och en dvärgvädur, så en Hage som iallafall passar två kaniner av den storleken är väl nåt jag siktar mot, har "skissat" upp en bur i google sketchup nu som är 2.9*2.5*1m och den skulle kosta ca 1000 kronor att bygga (gångjärn, haspar, skrug, beslag och krampor ej inräknat då vi har mycket sånt hemma redan) Jag är rätt kräsen av mig så vill ha det riktigt gjort liksom, är ganska händig dessutom 😎 Tänkte bygga så man kan sätta hjul på hagen så den är lätt att flytta trots storlek också :)
Men nu sitter jag och leker med tanken på en ute Hage, tanken är då att den ska användas på sommaren som betes och rastbur. Min tanke är att kaninen/-erna isåfall ska få vara i ute hagen från morgon till kväll när vädret tillåter, vill ha den så stor som möjligt men ändå ska det inte gå allt för mycket pengar.
Vilda djur finns det lite av här omkring , finns väl en räv och två grävlingar i området ungefär, hundar och katter finns men förut när vi haft djur(kanin, marsvin, kattungar, hundvalpar, vuxna hundar och katter) så har de inte brytt sig om djuren, förutom ett år för länge sen när det var lo här, då var den på kaninernas utebur utan framgång. Fåglar finns inga riktigt farliga, de farligaste är väl skator, men de ska väl inte komma igenom hönsnät(se fråga 3 för förklaring av vart jag tänkt ha hönsnät).
några frågor:
1. Vilka mått tror du skulle va optimalt om man vill ha hagen stor men ändå ska det inte gå allt för mycket pengar? (Går gymnasiet och är väl inte stenrik)
2. Tycker ni man ska kunna stå i buren eller inte?
3. Nät, skulle det fungera med minknät/fyrkantsnät/putsnät bara längst ner, typ 1 meter upp (vad rekommenderar ni?) och sedan hönsnät eller nåt annat billigare högre upp om buren blir högre än så? Kan man även ha hönsnät i taket om buren blir högre än en viss höjd?(exempel på höjd isåfall?)
4. Tak, ska jag ha plast/plåttak på en del av buren som regn/solskydd eller räcker det med hus och gömställen som skydd mot eventuella regnskurar och sen placera buren där det delvis finns tillgång till skugga hela tiden?
5. Måste man ha galler i botten? Räven som finns här håller sig utanför bostadsområdet, det är livligt med människor och trafik runt gården och kaninerna ska ju bara vara i hagen över dagen, vilket innebär att man kan kolla till dem med jämna mellanrum, men inte sitta bredvid hela tiden, och då bör man väl upptäcka om de håller på att gräva sig ut?
Tackar för alla eventuella svar om någon nu orkar läsa igenom denna långa text, haha, vill ha någon att bolla idéer med ! 😃
PS vet att det finns många trådar om burbyggen men känns som att denna Hage är lite "special" så vill ha svar för just min tänkta bur..
Ingen som vill svara? 😛
Jag har en bur med en liten utehage till, med nät på sidor och tak. Sidorna är av två lager nät - Gunnebonät och hönsnät (då jag tyckte att det verkade för svagt med endast hönsnät, det gnager mina niner igenom). Taket är dock av hönsnät, men det kommer de inte åt. Där kan de vara ute hela tiden, och där är det inte ståhöjd. Runtomkring buren finns en stor inhägnad, putsnät valde vi till det. I den hagen släpps kaninerna bara ut under uppsikt.