Fällning - hur länge?
Hur länge och hur mycket fäller en ungkanin i "normalfall"?
Jag har en 8 månaders hane som har fällt mer eller mindre konstant sedan han var ca. 4 månader gammal. Tycker inte att de stämmer med hur en kanin fäller sitt första år, med fällning från olika partier av kroppen beroende på ålder, utan han fäller från större delen av kroppen mer eller mindre konstant. De senaste veckorna har jag knappt kunnat röra honom utan att pälsen yr.
Hur mycket fäller era kaniner? Kan jag hoppas på att han slutar fälla snart? Använder en mjuk karda som tar bort en del päls, men det hjälper bara för stunden, och jag skulle gärna kunna ha honom i knäet utan att vara helt nerhårad sen…!
Är det inte "bäbsipälsen" som fäller nu då?🙂
Skit i andras åsikter, kör på vad du själv tycker
Jag får hoppas på det! Fast han är Holländare och jag trodde att det mest gällde mer långhåriga kaniner, det där med bebispäls…men det är klart, korthåriga kaniner måste ju också få vuxenpäls! :)
Min hanne fällde 3 gånger i vintras, han är född i maj 2013. Jag höll på o bli tokig, kunde ju aldrig hålla på med honom för jag har en rätt så allergisk sambo o vill inte komma in med 5 kilo hår i huset varje gång så han fick inte mycket knätid i vintras, som TUR ÄR så har skrället äntligen slutat fälla nu, så nu är det bara o börja om med allt mys.
Men ja, jag tror det där är rätt vanligt, att dom fäller mycket o ofta under första året.
Jag hoppas innerligt att det inte blir fler sådana perioder för vår del här hemma.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Ok! Ja, det är väl så. Hoppas också att min lilla fällpelle slutar snart. Han bor inne, så det borde inte vara vädret som påverkar honom att fälla så mycket. Någon gång måste det ju i alla fall avta! :)
Jodå, det gör det :) Håll ut! 👍
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Min hane fäller jämt. JÄMT. Jag fattar inte hur han ens kan ha hår kvar på kroppen.
Han är kastrerad, har hört att kastrerade hanar ofta fäller ganska mycket. Men alltså han fäller JÄMT. Galet..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6 Har också en kastrerad hane som fäller hela tiden. Just nu är det värre än någonsin, han ser förj**lig ut helt enkelt!