Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 589 ggr
pernillaoscarsson
0

Hur mycket vatten/dag?

Hur mycket anser ni är normalt att en kanin dricker per dag? Loke har alltid druckit mycket vilket jag sett som bra. Hellre att hon dricker mycket än ingenting. Men nu känns det nästan som om hon dricker för mycket? Kom hem igår vid 19:30-20:00 då var flaskan tom. Hon fick såklart nytt vatten. 600mm. Idag när jag vaknade kl 2 var flaskan tom och buren full med kiss. Luktade inte gott alls. Buren var nystädad i fredags, allting var bytt. I vanliga fall tömmer jag bara av i hörnan där hon gör sina behov då det behövs och städar helt en gång i veckan. Men hela buren var nerkissad. Så allt hon har druckit har åkt rakt igenom på en gång.

Behöver jag oroa mig eller ska jag fortsätta att se det positivt? De andra kaninerna dricker inte alls som hon. Zelma dricker bara ca 150-200mm/dag, Imse och Pim-Pim ca 200-300mm/dag.

VildaVittra
0

Har du kollat så att flaskan inte läcker?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Olivia_I
0

Ja precis som #1 säger. Läcker flaskan? Var det varmt den natten? Det kan också vara en anledning. Hoppas han inte är sjuk :(

~Joja my rabbit~ ❤️
~Kaniner~ ❤️

pernillaoscarsson
0

Nä den läcker inte. Torrt runt om där flaskan hänger. Men blöt överallt annars. Och som sagt, det luktar verkligen kaninkiss. Har aldrig märkt lukten så mycket förut. Tömde såklart buren när jag upptäckte hur blöt den var och har efter det varit ute och tvättat och varit ute med hunden. Trots att buren nu är nystädad och fin så känner jag fortfarande av lukten när jag kommer in. I vanliga fall luktar det bara då jag slarvat med städningen och kisset legat kvar och får en stark lukt av amoniak. Detta var mer lukt av just kaninpiss. Som när man blir nerkissad av dem. Med andra ord, "färskt kiss"

Mussehamster
1

Kan vara något med njurarna, bäst att kolla upp

Linda1977
1

En vanlig orsak är att njurarna börjar bli dåliga. Det skulle även kunna vara en infektion av något slag. Det bästa är nog att söka hjälp hos en kaninkunnig veterinär som kan ta blodprov och röntga kaninen. //Linda

farvendal
0

Kan vara någon infektion i kroppen. När min kanin hade skadat tassen så den var svullen och öm, så drack hon som sjutton! Kissade ner buren på bara en dag..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

pernillaoscarsson
0

Tror ni det kan ha att göra med att hon för ca 2 veckor sedan var förstoppad? Hon bajsade och kissade knappt på två dagar. Det kom lite men inte alls i den mängd som det skulle. Jag gav henne annanasjuice som jag brukar göra när kaninerna blir förstoppade och det släppte.

Evelina!
0

Har en kanin som dricker ca 1 liter vatten/dag, blev chockad när jag fick hem henne, men enligt den tidigare ägaren har hon alltid druckit så mycket. De andra kaninerna dricker ca 0,5-0,6 liter per dag.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning