skabb?
Såg idag på min ena kanin (Putte) att han hade nån slags irritation på ett ställe i huden. Han mjällar ganska mycket och det ser ut som att huden har spruckit upp lite.
Kan detta vara skabb? Är det nåt som brukar sprida sig? Bör jag ta ut den andra kaninen så att dom inte är i samma rum (bur delar dom inte)? Vad kan man göra åt det här? Är väldigt orolig för han :'(
Du bör nog sära på dom kaninerna, om det är skabb, kan det hända att skabbdjuret "hoppar" till dina andra kaniner. Besök vetten så får du veta om det är skabb… min kanin hade mjällkvalster förrra året. ser liknade ut som din kanin har.
Tycker det mer ser ut som mjällkvalster än skabb.
Men säger som ovanstående, ta kaninen till veterinären så får du ett mer säkert svar.
Okej, men vad ska man göra om det nu är mjällkvalster? Är det dödligt eller är det lätt att behandla?
#4: Det är inte dödligt, utan lätt att behandla. =)
Vet dock inte vilket medel man får, men det kan veterinären svara på.
#5: Skönt att höra! :) Men kan kaninens kvalster angripa människor också?
#6: Såhär står det på apotekets hemsida om mjällkvalster.
Tack
Var hos veterinären i fredags och han behandlas nu så det borde lösa sig. :)
#9: Vad sa veterinären då? =)
Var det mjällkvalster?
Vilket var det nu då??? Har själv en kanin och vet inte om det är mjällkvalster eller skabb :s
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#11 Detta inlägget postade 2009 :$
Jaaaa men ville ju veta så jag kan vara beredd på att avliva min stackars tjej
Jag tycker också det ser ut som mjäll kvalster. Men en av mina kaniner hade så. Jag tvättade av honom med en tvätt lapp. Sen så försvann det. Men han mjällar nu under fällningen.
#13 Du lär inte få veta här, gå till veterinären och få en diagnos. Du kommer i vilket fall behöva receptbelagda läkemedel till din kanin för att den ska bli frisk, så varför inte gå och få ett 100 %-igt svar istället för internetmänniskors gissningar?
Är nästan helt hundra på att det där är mjällkvalster
ska till vetten imorn, grejen är ju som så att det går skabbrävar runt i området hon har aldrig haft sånthär förr å hon är 9år. Det är värre än vad TS's bild är, blodskorpor här och där och svårt att tvätta bort med mjuk trasa, även hennes beteende är förändrat och är det som så att hon måste genomgå behandling under lång tid avlivar jag hellre henne då hon haft många härliga år.