Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 553 ggr
myriis
0

Regler

Här kommer lite regler ang. kaninhållning från djurskyddet.

• Kaninen ska alltid ha tillgång till hö
  • Kaninen ska alltid ha tillgång till något att slipa tänderna med.
  • Kaninen ska ha en hylla eller något att sitta på i buren
  • Nätgolv är endast tillåtet i betesburar till kaninen, ej vanlig bur.
  • Vanligt burgolv ska vara täckt med lämpligt strömedel.
  • På vintern måste utomhusburar vara upphöjda från marken
  • Om det är kallare än 0 grader ute ska kaninen få uppvärmt vatten minst två gånger om dagen.
  • En sjuk kanin eller en kanin som behöver vård ska direkt tas till vetrinären.

Jag visste själv inte om alla dessa regler, och när man läser dem funderar man lite på hur många som egentligen bryter dem?

Tina-A
0

Intressant. Man kanske borde göra en artikel av det så fler får se det?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Quellii]
0

Puttar upp ^^

flisan93
0

Jätte bra att du skriver detta:) Hoppas att många tittar på det

KvirrZ
0

Jättebra :)

- Mvh Emma

callo
0

Det står också i djurskyddslagen att kaninen ska få leva med en artsfrände.. alltså en annan kanin.

KvirrZ
0

#5 Va? Det står väl bara om gnagare?

- Mvh Emma

[mangaa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra lista , jag har / gör allt det :D
5# Jaa , det är vell gangare ? och inte alla dom hellre , jag har en hamster som heter Melis . egentligen ska hamstrar va flera tism men hon var ensam på affären i et bur och det hade hon varit hela livet så hon är fortfarande det . men hon är kompis me Trampe och dom brukar va tism ;D

KvirrZ
0

#7 Precis, förutom hamstrar :)

- Mvh Emma

Ellen95
0

Vad bra lista:)

EmmaG
0

Som allmänna råd står det att kan man så bör man ha kaniner i par/flock. Men det är så urvattnat med "bör", "kan" etc så det är inget man kan fällas för om om man inte följer det.

I övrigt är det lag på att alla gnagare utom guldhamster skall hållas i par el. flock. Men märk väl att man ska va aktsam att hålla dvärghamstrar flera oxå! Roborowskis är den enda arten du i princip garanterat kan ha i flock, och den kinesiska är solitär precis som guldhamstrar.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Stravaganza
0

Tänkvärt att fundera över.

Lolitas
0

E man smart så tankar man istället ned hela författningen gällande hållande av smådjur till hobby, jag som avlar har även författningen Avel av smådjur till hobby nere på datorn.

Min bror har ju gerbiler, en flock för mig kommer aldrig vara två. Två är ett par, så flockdjur anser vi att man håller minst tre (trots att många sitter med två). Vi har för tillfället tre gerbiler, men funderar på att efter vi skaffat ett större akvarium ta hem en eller två omplaceringsgrabbar (vi har en omplacerad till oss nu). I övrigt anser jag aldrig att vv dvhamster ska hållas i par annat än avelspar, d kan sluta både blodigt o illa.

ciss
0

Jättebra lista, tycker att den ska göras till artikel.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Sosso
0

Bra skrivet. :)

Mysterious
0

visste redan allt d dar

Sotis
0

Vad bra lista:)