Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 801 ggr
Roshallon
1

Färgutfall efter denna kombo?

Då har min testkull kommit!
Har parat min mellerudshane (sv/vit holländartecknad) med min havana hel-/övertecknad tyska jättescheck-hona, är väldigt intresserad av hur färgutfallet kommer bli då mellerudarna är en så ny ras där man inte riktigt vet hur gener och anlag funkar hos.
Mellerudarna kommer enbart i 2 färger; sv/vit holl. tecknat och vit rödögd (albino). Inga andra färger är noterade.

Vet inte vilka färger som finns bakom honan, men hon är ren TJS som haft stamtavla (köpte henne utan).

Har några frågor som någon kunnig gärna får svara på om det går!

Bär övertecknade djur på det brokade anlaget, alltså det som ger TJS:en sin speciella teckning? Eller träder det bara fram när honan paras med en hane som även han bär på anlag för brokat?
Min hane är som sagt holl. tecknad uppbrutet med vitt i teckningen som vissa tror är något slags brokat-anlag.
Om ingen unge blir brokad, då betyder det väl att hanen inte bär på brokat?

Det är 10(!) ungar och alla är mörka i skinnet utan någon tillstymmelse till ljusa partier så som min hane har. (ni ser honom på min Avatar btw) Honan fick en kull med samma hane tidigare där även alla där blev helfärgade, men tyvärr satte råttorna klorna i dom när dom var 5 dagar gamla.
Honan har nu fått sin kull i en annan bur dit råttor INTE kommer in!

Hur kommer det sig att pappans holländarteckning inte finns hos någon av ungarna? (Hans mamma är sv/vit holl. och pappan är albino)
Ungarna är mörka i skinnet men vissa ser ut att vara något ljusare? Är detta havanor?

Cahira
1

Följer, vill se. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Melao
0

Med övertecknad, menar du då att hon helt saknar vitt? 

Även om pappan skulle vara brokad skulle han kunna ge helfärgade avkommor så det säger egentligen ingenting att ingen av hans ungar blir brokade, förutom att det är mindre sannolikt att han skulle vara brokad.

Spännande att de verkar bli helfärgade, annars brukar man väl säga att alla mellerudskaniner är homozygota för holländarteckningsanlaget vilket borde innebära att alla hans ungar får vita tecken. Men det kan såklart visa sig senare om det är väldigt lite.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

farvendal
0

Brokat är ett dominant anlag och kan ej bäras.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Roshallon
0

#2 Japp, hon saknar vitt helt och hållet!

Det är ju det som är grejen, inga helsvarta mellerudare finns heller, trots parningar mellan enbart svart/vita avelsdjur i flera generationer, utan det är svart/vita eller albino som gäller! Holländarteckningen brukar vara väldigt tydligt markerad över ryggen, dock uppbrutet med vitt, från ryggen och ner till rumpan, men linjen mellan svart och vitt finns fortfarande där.
Så jag tycker att NÅGON unge borde ha fått nåt litet vitt på sig, men icke! :P

Roshallon
0

#3 Så då bär inte min hona alls på brokat/TJS-teckningen?

Men min hane då som är sv/vitt holländartecknad? Nån unge borde ju ha fått vitt på sig, men det har dom inte. :)

farvendal
0

#5 Är din TJS fläckig eller helfärgad? Är hon fläckig så är hon brokad, men är hon helfärgad är hon enfärgad och då har hon inte anlag för brokat nej.

Holländarteckningen är ett annat anlag som jag inte har någon större koll på. Har dock för mig den är dominant också.. men slumpen avgör alltid.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Roshallon
0

#6 Hon är helfärgad. Hörde att det även kallades heltecknad, alltså att teckningen breder ut sig över hela kroppen och därför trodde jag att hon då bar på brokat också. Så då är hon alltså helfärgad, där lärde jag mig nåt nytt. :)

Konstigt då att slumpen avgör att 20 ungar blir helt utan vitt även om pappan bär dominant anlag för det :P (9 i första kullen som blev uppätna av råttor, i kullen som kom för 2 dagar sedan så var de 11, men 1 var dödfödd. 10 lever nu)

Saken är ju den att man kan ju inte para brokade kaniner för många gånger med varandra eftersom det kan resultera i vitscheck, därför är de helfärgade/heltecknade TJS-arna väldigt viktiga inom aveln! Så om man då parar en brokad hane med en helfärgad hona SKA några av ungarna bli brokade. Nu är det ju ingen som är det i denna kull där pappan är holl. tecknad, vilket då visar på att det brokade i hans teckning inte är brokat utan bara dålig holl. teckning?

Melao
0

#7 Det är slumpen som avgör om ungarna i en kull efter brokat+helfärgat blir brokade eller inte, rent statistiskt borde det bli ca 50% av varje sort. Men slumpen är inte alltid vår vän och det är fullt möjligt att en brokad kanin får 20 helfärgade avkommor.

Men jag är ganska övertygad om att han inte är brokad, holländarteckning kan variera väldigt mycket och eftersom man inte avlat efter utseende hos mellerudarna kan den se ut lite hur som helst. Precis som brokningsanlaget inte alltid ger schecktecknade eller manteltecknade kaniner :)

(Ang. din hona och anlag för scheckteckning så har hon anlag för hur brokningsanlaget breder ut sig på kroppen, men saknar just det anlag som ger de vita partierna. Alltså kan hon få schecktecknade ungar med en brokad hane, men inte med en helfärgad.)

farvendal
0

Holländarteckning behöver som sagt inte se ut om en typisk holländarteckning. Den kan se ut lite hur som helst. Har du bild på honom?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Roshallon
0

#8 Tack för dina utförliga svar! :)

Ja jag lutar också åt att han inte är brokad, att det bara är en dålig holl. teckning. Då kan man ju undra om holl. teckningen inte visas på ungarna när det paras holl. med helfärgad? Alltså att den då blir recessiv när den möter helfärgat..? Är inte jättekunnig på det här med genetik haha :)

Det är ju rätt stor variation i teckningen på sv/vita mellerudare, vissa har väldigt lite på bröstet/huvudet och tassarna medans andra är vita en bra bit ner på ryggen.

Roshallon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ryggen. Han har även bläs och vit haka + vita partier kring morrhåren. Stickelhårig i det svarta.

Roshallon
0

Från sidan.

Roshallon
0

En av hans tidigare ungar.

farvendal
0

Ja det är holländartecknade allihopa.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Roshallon
0

Ja precis :) Men det är ju det där med allt insprängt vitt. Då är det bara en dålig holl. teckning alltså, och inte brokat? Många som sysslar med mellisar undrar liksom hur det kommer sig att det är så stor variation på teckningarna. I en kull på 4 tex så blev en PERFEKT holländare - inte ett vitt strå i teckningen och raka skarpa linjer mellan svart/vitt över ryggen och i bläsen. Dom andra tre i kullen såg ut som kaninen på 3:e bilden jag la upp, om inte mer insprängt vitt. :)

Svado
0

Holländarteckningen är ju en rätt så "random" teckning, dom som avlar på rasen holländare får ju också många ungar som är feltecknade.

Bara sök på google så kommer du hitta många feltecknade holländare, tror inte riktigt den teckningen fungerar på samma sätt som brokningen, alltså att den följer ett visst förutbestämt mönster, alltså en brokad kanin har ju som alltid ett visst slags mönster i sin brokning, det blir tillexempel nästan alltid en rand på ryggen o så blir det mer eller mindre vitt runt svansen o så vidare o magen är vit.

Holländarteckningen är väl mer random egentligen, bara det att ibland har man mer eller mindre tur.

Är hur jag förstått det :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Cahira
0

Shit vilken snygg pojke och unge! :)

Roshallon
0

Någon annan som vet hur holländarteckningen fungerar vid PARNING med helfärgat? :)

Melao
1

Här: http://kaninfarg.se/ kan man läsa att holländarteckningen är ett polygent anlag som betecknas s. s1s2s3 ger en kanin med mycket vittt, endast s1 kan ge tecken som liknar wienerteckning, kanske bara någon enstaka vit fläck eller några vita hår.

Roshallon
0

Alla ungar verkar bli helsvarta! 😃

Svado
1

Svarta kaniner är ju skitsnygga! :) Jag lutar mer o mer åt att spara mig en egen svart frassebebis i min kull. Det är så vackert me svart päls :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Roshallon
0

Dom flesta ungar är normala i hullet men ett par stycken är riktigt tunna :( Ska jag ta in dom allra tunnaste och nappa upp? Har ersättning hemma. En liten försökte snutta på mitt finger, sög sig liksom fast på det och pep långt ifrån lika mycket som sina syskon när jag höll i den…

Cahira
0

#22 Du kanske kan stödmata men låta den vara kvar med mamman? Vet inte om kaniner reagerar på sånt?