Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 5076 ggr
Carl-Philip
2

Är det mjällkvalster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kaninkille har kliat sig ganska mycket på öronen sista tiden och han flagnar mjäll, både från öronen och ryggen. Men inuti öronen ser han fin och rosa ut. Han verkar inte särskilt besvärad över problemen förutom att han kliar sig då och då några sekunder, men det är ju ändå inte bra om han går runt med en parasit. Är det någon som vet vad detta kan vara eller har varit med om liknande besvär?

Jag förmodar att det är något ohyra som kommer från djuraffären där både han och min andra kanin är köpta ifrån. Hon kliar sig dock ingenting och har inga symptom, bara han. 

Räcker det att bada honom och hans burkompis med ett ohyreshampoo och sanera burarna eller är absolut nödvändigt att åka till vetten och kika upp detta? :)

Carl-Philip
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till!

Delfinen02
3

Ja det är en början på mjällkvalster min kanin hade likadant men lite mer.🙂

Carl-Philip
0

Okej, tack för svaret! Är det allvarligt? Vad gjorde du åt det? :)

mickisö
0

jag köpte ett medel som heter EXNER petguard . Funkade jättebra på mina kaniner när dom fick mjällkvalster. :)http://www.zooplus.se/shop/hund/palsvard/lopp_fastingskydd/lopp_fastingspray/249850

RebeccaG
2

Misstänker du att det är mjällkvalster så måste en veterinär ta ett skrapprov för att kunna avgöra det. 
Därefter sätter veterinären in behandling.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

ALEVIUSS
2

#4  Exner petguard är ett av de skummaste medlen för ohyra jag sett.

Innehåller:  Vatten, fett, vassleprotein, sackaros-monohydrat, aska. Och det påstås att detta medel typ "kväver" ohyra?

Jag skulle inte spreja min kanin med aska och vassleprotein :/

Och då är jag en som föredrar  helt naturliga medel som lavendel olja, rosmarin olja tea tree osv som bevisligen dödar Svamp? och infektioner. När det kommer till skabb kan man lika gärna spruta djuret med utspädd ekologisk äppelcidervinäger, hellre än aska och vassle :p. Även denna cider dödar ohyra Svamp? bakterier osv.

Men just för skabb behöver man riktigt bra och skarpare medel som enbart en veterinär kan skriva ut efter att ha undersökt och analyserat vilken sorts ohyra det rör sig om

Plus att skabb är ett helt helvete att bli av med! Man måste i princip sanera vart enda sak kaninen rört vid! Upprepade gånger. Minsta slarv och ägg som överlver och kläcks, så är man tillbaks på ruta ett :/

mickisö
1

# 6 ja de funkade ju i alla fall väldigt bra på mina kaniner. De var i somras dom hade det . sen har dom inte haft de nå mer.

Delfinen02
3

Nej det är vanligt för en kanin att ha mjällkvalster du kan gå till veterinären så får du en medicin.:)

Carl-Philip
1

Tack för alla svar.
Jag hade honom i knät förut och blåste runt i hans päls, så att det blev små "virvlar" så man såg ner till hans hud. Såg att det även flagnade över rygg och nacke, han såg liksom torr ut. När jag lyfte tillbaka honom till buren var mina svarta jeans fulla av vita små prickar, mjäll.. inga stora bitar, men typ som saltkorn. Så jag ska boka tid hos veterinär, det blir säkrast så! :) Vågar mig inte på några hemmakurer… :(

Carl-Philip
2

Förresten, blev lite orolig, kan det smitta till människor eller andra djur, t.ex. katter?

Delfinen02
3

Ja man måste köpa till alla sina djur om ett av dom har för dom kan vara smittade utan att det syns än.:)