Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2455 ggr
EmelieSofia
3

Hon boar i marken!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag tänkte flytta mina kaniners Hage fann jag en håla under deras hus. Denna har de gjort under natten för igår var den inte där… Längst in i denna har Ella boat. Eller ja, alla tre kaninerna hjälps åt att boa. Nu är jag osäker på om jag ska flytta henne. De hjälps ju åt att boa och hon har verkligen gjort jätte fint!

Svado
1

Awww va sött :> Kanske låta dom vara kvar där ett tag då? :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

hannis :)
4

hmm… du kan nog låta henne vara kvar där om det inte blir kallt eller vått och om det inte finns någon risk att hon kan gräva sig ut

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

EmelieSofia
1

Detta är första gången någon av dem grävt. De har noll intresse av att rymma. De har gjort iordning så det är väldigt fint skyddat där. Jag tror att jag ska låta det vara och låta naturen ha sin gång.

[Lollo 97]
2

Jag tycker också att du ska låta det vara det ser varmt och skönt ut och riktigt fint.

EmelieSofia
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla hjälps åt :) Det kommer ju bli lite bökigt att kolla på ungarna innan de själva går ur boet. Men det kanske inte gör så mycket?

[Trollbjörken]
2

Va kul att få så naturligt bo! Ser jättemysigt ut!

[tintilar]
0

Låt henne ha ungarna där. :) Det är u bara 2 veckors väntan innan de kommer ut :)

tlover
2

Har du nät nedgrävt så att det är rovdjursäkrat?

Vad för slags nät är det? endel rovdjur som kanske inte är så jätteförliga för vuxna kaniner men som är dödligt farliga för kaninungar kan komma in genom kompostgaller och kaninungarna kan komma ut från kompostgaller.

l'm back

EmelieSofia
0

#8 det är rovdjursäkert.

[Alexandralanstrom]
0

jag skulle inte vilja att mina kaniner skulle göra så, om tunneln rasar eller nått sånt.

P4go
16

#10 Det är kaniner, jag tror dom vet vad dom håller på me när det kommer till tunnlar ;)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

[Alexandralanstrom]
0

ja men ungarna, dom kanske är för små för att fatta vad dem ska göra? ;)

[zendaimimon]
0

Om du känner att du inte stör ungarna kan du väl lägga upp bilder när de fötts/är nån eller några veckor. Så himla intressant det här!

EmelieSofia
0

#13 Jag ska se hur hon mamman reagerar, tror inte det ska vara något större problem att få kika lite. Så bilder kommer! Ungarna kommer under helgen eller i början på nästa vecka.

Svado
1

När det kommer till tunnlar och kaniner behöver man aldrig vara orolig. Det är ju det mest naturliga i världen för en kanin att delvis bo o växa upp under marken. Kaninungarna kommer (såvida det inte är något fel på dom) med 100% säkerhet veta hur de ska hantera att komma in o ut ur en tunnel :)

Linnea Adler

Ljusta
0

Jag vet en uppfödare som hade kaniner som grävt en tunnel i sin rastgård. En dag blev de skrämda av nåt och sprang i panik in i tunneln, vad som hände i den vet jag inte. Men hon tyckte inte att det var så trevligt att gräva upp döda kaniner sen. Så koll har de oftast men inte alltid :/

Om du vågar så prova, men jag skulle själv tycka att jag hade dålig koll på kullen om den är i en tunnel i marken.

Ljustadalens kaningård

Agda
0

Jag hade två tjuvparade honor som bodde tillsammans utomhus, de hade gjort bon under marken och fött ungar där. De hade gjort en gång under deras koja (som stod på en lastpall). Jag själv såg aldrig ungarna förrän de var ca 3 veckor gamla och kom fram ur boet (och var då ganska skygga, det tog ett bra tag att fånga dem). Blev ganska förvånad då honorna aldrig fått träffa en hane, men sedan kom jag på att jag hade haft en hane som smitit (så ja, kaniner kan faktiskt para sig genom galler).

Det som också hände när ungarna började komma ur boet var att ena mamman blev väldigt aggressiv mot de två andra honorna som bodde där. Hon skulle vakta och skydda sina ungar.

Jag själv skulle inte vilja ha en hona som boar under marken, jag vill ha boet i en bur så att jag lätt kan komma åt att kika på ungarna.

Zabbio
0

Bli inte orolig om hon gräver igen boet - det gör de för att skydda ungarna :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[mansolsson57]
0

Är ni inte rädda för att dom gräver tunnlar i marken så dom smiter

[Alexandralanstrom]
0

#15 ja det fattar jag med men asså, om dem är små, inte öppnat ögonen och blir ' levande begravd' ;)

Facie
0

Snacka om att boa rejält, vilken duktig hona.. så gulligt! :')

Pretty wise //

EmelieSofia
1

Nu är det nära! Vilken dag som helst! Hon har byggt så himla fint nu. Två rum. Får sträcka in hela armen för att nå in till boet.

-Cissi-
0

Oh :) Följer

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

EmelieSofia
0

9 döda bebisar :(

Gimbergsson
0

Åh nej! Vad tråkigt :(

Svado
0

Nej men åh så tråkigt :(

Linnea Adler

*~HamsterHamster~*
0

#24 så tråkigt :( men vad hände? eller var alla dödfödda?

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

EmelieSofia
0

Gissar på att de var döfödda eller dog precis vid födseln. Kanske frös ihjäl… Min första kull så det var jobbigt. Men men, ska ha en till om 3 veckor och syster till den som fick inatt är nyss parad.