Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2867 ggr
diamantsorg
0

Kanin slutat dricka

Jag märkte idag att min kanin har slutat dricka, han har inte rört vattenflaskan på två hela dar. Jag är ganska så säker på vad problemet är, men det finns för stunden inget att göra åt det (han har någon typ av knuta grej inflammation sak i munnen, veterinärerna var inte helt säkra på vad det var och vi har inte råd att ta röntgenbild och sedan sätta honom genom en operation). Finns det några sätt att underlätta drickandet? Jag har ställt in en skål med vatten till honom också, men kan man typ smaksätta vattnet eller i värsta fall tvinga det i honom?

[AnimalLover1]
0

Ge honom gurka (inte allt för mycket), det finns mycket vatten i det :) Hoppas det går bra!

Evelina!
9

En kanin som har så ont att den inte ens vill dricka skulle jag nog låta somna in. I synnerhet eftersom ni inte har råd med veterinärkostnaderna. Allt annat är grymt själviskt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

VildaVittra
5

Tror veterinären att det kan gå över av sig själv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

*~HamsterHamster~*
3

Ta  en spruta och utlös slickeffekten.

Inflammation? varför får han inte någon antibiotika då? Eller är det en absess(skrivs det så?).

Om det är plågsamt för den lilla kaninen och ni inte har råd med allt, borde ni för det första inte skaffat kanin och för det andra borde ni då avlilva den om det blir värre.

Förlåt om jag lät lite sur nu var inte menat elakt bara som kritik.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

VildaVittra
7

#4 "Om det är plågsamt för den lilla kaninen och ni inte har råd med allt, borde ni för det första inte skaffat kanin och för det andra borde ni då avlilva den om det blir värre."

Det där var onödigt elakt skrivet. Ingen har en spåkula och livet kan förändra sig helt väldigt snabbt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

*~HamsterHamster~*
0

#5 ja, livet kan förändras snabbt. Ändå borde man innan man skaffar ett djur tänka på att den skulle kunna behöva dyr veterinärvård, men jag erkänner att det var ganska elakt skrivet men jag tycker inte att det är onödigt skrivet, skulle kunnat formulera det på ett annat sätt. Dessutom sa jag redan förlåt för min ton i mitt inlägg ;).

mvh, HamsterHamster

VildaVittra
1

#6 "Ändå borde man innan man skaffar ett djur tänka på att den skulle kunna behöva dyr veterinärvård"

Du har alltså aldrig hört om att folk t.ex blir utförsäkrade? Tror du soc låter en ha flera tusen i reserv till djurvård då? Jag hade 45000 i reserv innan jag blev sjuk, dom fick jag leva upp och använda till räkningar.

Hur skulle jag förutsett denna sjukdom när inte ens läkarna kan det?

tlover
2

#6 när kaninen skaffades kanske det fanns pengar för det även om det inte finns det nu längre

l'm back

*~HamsterHamster~*
0

Den här diskussionen är ganska onödig nu, det är min åsikt inte eran. Dock borde man veta att kaniner lätt kan få absesser i käken och att det kostar pengar att ta bort dem osv.

mvh, HamsterHamster

VildaVittra
2

#9 Problemet är att kommentarer som din kan få TS att logga ut för evigt och kaninen sitter då utan hjälp.

tlover
2

#9 man kan ha vetat det och haft pengar för det då man skaffade kanin och ändå inte ha råd x antal månader/år efteråt pga ren och skär otur

l'm back

[Trollbjörken]
1

#0 om kaninen har ont bör ni någ låta den somna in, tråkigt men det är ju det bästa för den lille…

Om den äter kan ni doppa alla grönsaker mm i vatten, och ge gurka, äpple mm som det är mycket vätska i.

Går lite från tråden, men våran katt blev påkörd i höstas, han va inte försäkrad och en operation skulle gå på 40.000, en summa vi verkligen inte har undanstoppad. är vi dåliga djurägare då som lät honom somna in istället? Låter så i vissa kommentarer. 

Tillbaka till tråden, jag tror nog TS gör allt hon kan för sin kanin, och alla har inte de stora summorna en veterinär kostar, trots det är de flesta riktigt bra djurägare ändå.

Lycka till TS, jag håller tummarna för dig och din kanin! 🙂❤️

*~HamsterHamster~*
0

Okej förlåt återigen ska inte skriva sådana kommentarer :) var nog ganska upprörd ;)

mvh, HamsterHamster

diamantsorg
3

Förlåt att jag inte svarat, min dator har varit inne på reparation så har inte haft tillgång till nätet. Men har lyckats få honom att dricka nu, efter att han slutade välta ut skålen verkade han inse att det gick att dricka ur den. 

Anledningen till att vi inte tar bort honom är att han inte har det minsta ont, veterinären höll på att klämma på den där saken ett bra tag och han reagerade inte alls på det mer än att han var lite irriterad över att ha deras händer i sin mun. 

Och eftersom han äter som han ska och nu har börjat dricka så ser jag absolut ingen anledning att avliva honom. Och om han börjar få ont och slutar äta eller liknande så kommer vi, hur hemskt det än är, att ta bort honom. 

Och ännu en anledning till att vi inte utsätter honom för röntgen och sedan möjligtvis operation är att vi inte vill låta honom genomlida det igen (han har fått sina framtänder borttagna tack vare att de växte snett), dessutom är han gammal och som sagt har han inte ont. 

Och anledningen till att han inte får antibiotika är att ingen riktigt vet vad det är han har i sin mun, veterinären hade 3-4 förslag på vad det kunde vara och olika lösningar för varje. Dessutom ser det ut som om vad det än är har blivit väldigt mycket mindre, så den kommer förhoppningsvis att försvinna helt :)

Ursäkta om mitt svar är lite hackigt och så, men var så hemskt många kommentarer att svara på.

[thildaaaa]
0

Vad skönt att det blivit bättre! Jag övervägde själv bara för någon vecka sedan att betala en summa på 750kr bara för ett veterinärbesök… som tur var så har han blivit bättre och jag behövde endast bekosta 600kr för vaccin 😃 inte alltid så kul att hålla fast vid överenskommelser med sina föräldrar hehe… är 16 år och min mamma sa att jag behöver stå för kostnader om jag vill ha ett husdjur, detta hindrade mig från att skaffa katt. Jag tror dock att mina föräldrar kommer hjälpa mig om det blir en allt för hög summa för min kanin. 

Samtidigt som jag tycker att man absolut ska tänka på detta när man skaffar husdjur så kan man heller inte alltid tänka så negativt, för allt kan hända! och man kan inte lägga undan hur mycket pengar som helst! 

Jag hoppas för både dig och din kanins skull att problemet försvinner helt och att han blir bra igen!!! ❤️