tjurig kanin
Min tjej har alltid varit jätte snäll, man har fått klippa klor och sånt väldigt lätt på henne. Nu när hon blev ung 1 år började hon allt mer bli grinig och sur. Man får inte behandla henne hur som helst, och när jag sätter på och av kopplet puttar hon, gräver och biter allt vad hon har i filten hon sitter på, väl ute i trädgården är hon väldigt glad, tills det är slut och vill värkligen inte upp, gräver puttar bort mig hårt. Jag försökte ge henne en godisbit för att rycka upp henne lite, hon tog tag i den och kastade iväg den med en väldans fart, bet även lite i mitt finger, nu tycker jag att det är nog :/. Så fort hon kommer ner är hon helt vanlig igen, glad, social och modig som hon är. Värkligen en helt underbar kanin i övrigt.
Vad ska jag göra? antar att det är hormoner, skulle det då kanske hjälpa att kastrera (sterilisera för tjejer kanske det heter?) henne? Hon har en lite jobbigt brunst också.
Gör jag något fel?
Puttar upp då jag fortfarande undrar:/
Hormonerna skulle jag tro då det kanske är tonåren men det borde gå över om några månader.
Ska hon inte avlas på hade jag kastrerat henne. Det kan hjälpa.
Kan vara hormoner som spökar. Men ge inte henne godis när hon beter sig så, då belönar du felbeteende istället.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, har försökt para henne några gånger, men har aldrig lyckats. Vi ska nog kastrera henne då hon även är jobbig för min kastrerade hane. Såna hormoner ska man kanske inte heller avla på?
men tack för hjälpen! :)
#4 Låter som en bra idé att kastrera henne 🙂
Nja inte om de bits osv, hade jag inte avlat på. Vissa kaniner morrar osv vid brunst, men när de attackerar osv hade itne jag avlat på ialla fall
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.