Behöver hjälp/svar
Hej, jag hade behövt lite tips/råd hur jag ska göra…
Det är så att jag har tänkt visa upp mina kaniner på en mässa, men frågan är ju hur jag ska göra med burar? vad tycker ni är lämpligt på en mässa?
Vill att det ska se snyggt ut men ändå så att kaninerna har det bra under dagen, men det ska vara enkelt för åskådarna att kika på kaninerna och sådant. Kompostgaller Hage kanske inte är det snyggaste?
Har Belgisk jättar… Har sett att man brukar ha dem i stora hundburar på kaninutställningar och där sitter de ju en hel dag, känns inte bra det heller, det ska ju vara lagligt?
Får man fråga varför dem ska visas upp på mässa?
I lagens ögon så gäller minimi-måtten för att hålla kaniner, så det gäller på mässor & andra tillställningar också.
Med andra ord så måste du ha kaninen i en laglig bur.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag hade kört på kompostgaller, så länge dom inte river det. Bygg så stort du kan, måste ändå vara kul för folk att se kaninerna röra sig, ha nån låda eller något som hus och ha mattor/filtar i botten på hagen. I med en toalåda om dom går på det. Ha dit hö och vatten och gärna nån grenar dom kan gnaga på. Du kan dessutom ha grenen för att pryda det hela
http://cassisomplaceringar.weebly.com/
Kompostgaller låter som en bra lösning, ha en hundbur i hagen med en filt över så funkar ju det bra som hus att gömma sig i, då kan du ju också ställa saker uppepå buren o pynta lite, hänga någon fin jirlang runt kompostgallret och sätta upp fina informationsskyltar med djurens namn o färger o raser o lite info om BJ o så vidare runt om kompostgallret.
Kan bli hur fint som helst :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#1: För att de önskade kaniner dit, och dom frågade mig om jag kunde ställa upp med mina jättar :)
Kör väl på kompostgaller , blir nog bra :)
#1 är det så alltså? Tänkte på de minimala burarna som finns på utställningar..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#6: Jo , det är det som jag funderar över, för tänk kaninerna som sitter en hel dag, eller flera dagar i en sådan bur på en utställning, de kan ju inte vara lagliga?
#6 Egentligen så gäller det på utställningar också, men det tar skaf ingen speciell notis om.
Hade jbv kommit på besök på en utställning hade det blivit ett jäkla liv från deras sida vill jag lova.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Men om man använder lite sunt förnuft o tänker till lite så inser man ju att om kaninen får spendera ett par timmar i en lite för trång bur under ett så unikt tillfälle som exempelvis en mässa, så är det ju ingen som helst fara för kaninen.
Olagligt fortfarande ja, och det måste man följa. Men ibland är lagen ovig och inte flexibel och kanske inte utformad efter specialtillfällen. Dock ska den ändå hållas tills dess att det blir någon ändring i lagen.
Men lite så där utanför själva lagen så inser ju vem som helst att det inte handlar om djurplågeri eller så alls för en kanin klarar mkt väl av den vistelsen ett par timmar.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman