Avliden kompis
Hej! Jag har haft två syskon ihop hela deras liv, två små tjejer. Den ena har tyvärr lyckats göra något glädjeskutt och knäckte sin egna rygg…:( Veterinären rekommenderade att vi skulle ta bort henne. Nu har vi den andra tjejen kvar och man ser tydligt hur mycket hon saknar sin syster, vi alla gör det såklart. Är det någon som har några bra tips?? Borde vi skaffa henne en ny kompis? Låta henne leva ensam? Sälja henne så hon får starta ett nytt liv (helst inte)? Alla tips? och funderingar kan vara hjälpsamma.
If nothing never goes right, go left.
En trevlig vuxen hona kan man pröva introducera försiktigt på neutral plats. Din hona van vid sällskap sedan tidigare o om honan som skaffas med är det är chanserna större att de går ihop😉
Ps har två vuxna honor för omplacering 2-3 år ds
#1 Okej! Har hört eller läst att det kan vara enklare att få en hane att fungera ihop med en hona..? Men det kanske inte stämmer? Vad har du för honor? :)
#2 jag hade skaffat en ny hona åt henne. Antingen en unge eller en vuxen. Jag har erfarenhet av att det funkar bäst att sätta ihop en vuxen hona med en kaninunge, hon då. :)
#3 Okej! Man kanske faktiskt skulle kolla på det. Min lilla tjej är ju dvv, är det smartast att skaffa sig en kompis med samma ras?:)
#4 nja. Ras spelar ingen roll. Jag har skrivit pm till dig
Jo en färdigkastrerad hane kan oxå fungera fint, brukar bli ett bra par 😉
#7 jag har svarat på ditt meddelande:) #6 spännande! Vad har du för hane?
Har ingen hane okastrerad men brukar ju dyka upp för omplacering ibland..
Har två honor o den yngsta tror jag skulle passa bäst- trevlig o pigg, rexad dvv med uppåtöron. Gul/svart japan. Foto i denna tråd http://kanin.ifokus.se/discussions/5346a7e88e0e747795000099-s-dvv-hona-viltgra-rexbarare-reg-92-p?discussions-1
Bor dock i Sthlm
Jag skulle inte sätta ihop en vuxen hona med en unge, blir det slagsmål har den lille ingenting att sätta emot. Jag skulle satsa på en trygg kastrerad hane.
#9 du får gärna säga till ifall du har en kastrerad hane:) #10 om jag inte har helt fel så tror jag att jag har läst någonstans att det ska vara det bästa, men är inte säker.
Ja en kastrerad hane skulle jag skaffa. Alternativt kastrera honan (vilket ändå är att rekommendera för sällskapskaniner) och sedan skaffa en hane-bebis som kastreras när kulorna trillar ner.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#11 Nej, att sätta in en 8-10 veckors unge med en vuxen hona är korkat. Men man behöver ju inte vänta tills ungen är fullvuxen heller. 4 månader skulle jag satsa på.
TS jag tycker absolut att du ska skaffa nytt sällskap till din kanin! Var bor du?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
har PM:a dig 👍
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Tack för alla svar! :) #13 jag bor i Kungsbacka (nära Göteborg:) #14 har svarat :)