Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 7830 ggr
caalev
0

Nosematos

Hej!

Förlorade hastigt ena kaninen igår, tid under dagen var vi hos vet. som konstaterade Nosematos, Encephalitozoon cuniculi. Vet visste inte så mkt om just den sjukdomen så jag skulle vilja fråga er.

Jag har en till kanin som har bott tills med den smittade kaninen, hur gör jag med henne? stor sannolikhet att hon är smittad med va?

Så undrar jag hur länge dom bär på det innan man ser tecken? Förloppet gick väldigt fort med den kaninen som dog igår :( Två dagar. 

Och det värsta, eller det som gör mig mest orolig är att det var/är mina barns kaniner och dom har ju lekt och kelat med dom och så kanske råkat stoppa fingrarna i munnen osv?? vad gör man? Jag själv är dessutom höggravid! ?? :( Hoppas ngn här vet mer än veterinären?

Såå Tacksam för svar!!

Klarizz
0

Vad jag har hört sprids det via urin så om kaninen inte har varit nära hon/hans urin så är det nog ingen fara. Hoppas det blir bra😉

caalev
0

Ja okej, dom bodde i samma bur. vet du hur långt tid det tar innan man ser att den (om den nu är det) är smittad??

Tack för ditt svar

caalev
0

Konstaterade var väl egentligen konstigt eftersom jag efter att ha läst lite ser att det krävs blodprov för att konstatera. Stroke kanske? Hoppas på ngt sånt så inte andra blir smittad :(

Svado
0

Kan ju vara så att veterinären sett många liknande fall innan där sjukdomen konstaterats och att hen kände igen tecknen denna gång o ansåg att hen kunde konstatera det utan att ta blodprov :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

sfut
0

För att veta säkert vad er kanin dog av så behöver ni skicka in den på obduktion hos SVA. Då får ni veta om det var E. Cuniculi, Pasteurellos eller något annat.

Ni kan testa er andra kanin för E. cuniculi redan nu. Då får ni se om den bär parasiten och ni kan försöka behandla den. I vanliga fall, om ingen har nedsatt immunförsvar av någon anledning, smittar inte E. cuniculi till människa så det är förmodligen ingen fara för dig eller dina barn.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

caalev
0

Tack för svaret! Försökte läsa men man blir ju så orolig.

caalev
0

Nej alltså vet sa att hon inte var så duktig på just kaniner, men de va det hon kom att tänka på när ena örat låg och hon inte ville röra bakbenen ordentligt, nån timme efter besööket var hon död så det gick väldigt fort, brukar det gå så fort? antar att det pga skadan i hjärnan går fort men endå…tänker att det skulle kunna vara en hjärnblödn kanske eftersom det gick fort…såg sent på kvällen att hon såg annorlunda ut, ringde vet på morgonen och fick tid vid lunch bara nån timme senare var hon död? Hann inte ens ge henne medicinen vi fick.

caalev
0

Smittar det fåglar? Papegojor? Ngn som vet??

VildaVittra
0

Det jag hittar om sjukdomen är att den är en potentiell zoonos, dvs den kan smitta människor och i det här fallet har den även smittat andra djurarter (dock hittar jag inget om fåglar).

Så om jag var er så skulle jag skicka kaninen till SVA och imorgon kontakta vårdcentralen för konsultation. Fågeln och den andra kaninen skulle jag vänta med tills provsvaren kom tillbaka. Men tills dess, sörj för god hygien efter att ha hanterat djuren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sfut
0

#9 Hur har den i detta fallet smittat andra djurarter? Det är väl bara kaninen som visat symptom?

Lite läsning om parasiten. Men som #9 säger skulle jag också råda att skicka kaninen på obduktion för att veta säkert. 

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/nosematos

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/encephalitozoon-cuniculi-smittorisk-till-manniska/

http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/invartes-parasiter-kanin

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

VildaVittra
0

#10 Jag vet ju inte hur nära TS burar står.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

caalev
0

Ja nej papegojorna är inomhus och kaninerna ute så det är lite långsökt kanske? Tänkte mest på om vi skulle ha kunna haft med på fingrar osv…

Alltså kaninen har vi ju grävt ner i skogen :(

caalev
0

Hur gör man när man skickar?

Ligger parasiten? latent i kroppen hos alla kaniner? Har ju haft kaninerna i ca 5 år och aldrig märkt ngt, dom bor ute i en rastgård, och kaninen som dog gick från fullt frisk till död på ca ett dygn? Hon var inge avmagrad eller mådde dåligt på ngt sätt, visst det r bytesdjur och visar kanske inte att de r svaga men samma dag var hon ute i koppel och mådde jättebra! (vad vi nu såg) Kompisen är som vanligt.

VildaVittra
0

#13 Jag tror inte att det går nu när den varit begravd, ring SVA och hör, kanske ett blodprov på kompisen är bättre?

[Mi-rand-a]
0

#13 Kaniner kan bära på sjukdomen utan att den bryts ut men alla kaniner har den inte. Om era kaniner delat bur är det mycket möjligt att den som lever också har det men bara därför behöver det inte sluta dåligt för den med. Balansrubbningar kan vara tecken på E-cuniculi samt förlamning(oftast på bakbenen) om de gått tillräckligt långt.