Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1076 ggr
Elisesjolin
1

Vad menar han?

Hej, min kanin brukar alltid lägga sig (som på bilden) när jag ska klappa honom. Han brukar (spinna???) fast ja det kaniner gör :P så borde vara konstigt om han inte gillar det? Gör era kaniner oxå så? Såg bara lite likt ut "attack" signalen eller vad man ska säga. Tacksam för svar :)

Elisesjolin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så glömmer man bild :P

Svado
0

Tyvärr är det nog inte ett trivselbeteende din kanin gör.

Kaniner "spinner" inte av trivsel, de kan kurra, morra och låta lite och det är aldrig i syfte att visa på glädje/trivsel.

Om din kanin kryper ihop så där så intar den skyddsställning och försöker helt enkelt göra sig platt och liten, att den kurrar är pga att den ogillar att du klappar den.

Lösning på problemet kan vara att alltid ge något gott när du håller på med hen, så lär den sig att koppla dig till något positivt. Det kan ta tid, men det är det värt :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Elisesjolin
0

#2 Skulle vara väldigt konstigt i så fall. Kommer alltid fram till mig och putar på mitt ben för mer gos och gör sedan så? Kanske inte syns på bilden, men ögonen är väldigt avslappnande oxå.

[neptunens]
3

Han vill bli klappad 😉

Elisesjolin
0

Är du säker? :O Hittade oxå på Google att de kunde göra så när de vill bli klappade, om inte kaninen var väldigt spänd, vilket han faktiskt inte är :)

[Mi-rand-a]
0

Kaniner hackar tänder när dem trivs, din kanin ser ut att trivas, mina gör alltid så när dem blir klappade. 

om den inte tyckt om de hade den inte legat kvar och om den skulle vara stressad hade ögonen varit väldig uppspärrade m.m. Om den hade tagit sin "skyddsställning" hade den varit ännu plattare än vad den är nu :p

ALEVIUSS
1

Kan tala om att detta inte är en skydsställning :)

Han vill bli klappad. Min brukar också ha rumpan i vädret om jag börjar klappa honom när han sitter i sin bur. Annars när han är utanför buren lägger han sig helt avslappnad bredvid mig eller i mitt knä. Eller så lägger han enbart sitt huvud i mitt knä.

Angående "ljudet" kan det vara svårt att svara på du får helt enkelt spela det hele i video och lägga upp ett klipp så vi kan höra hur det låter med våra egna öron :)

Elisesjolin
0

Just nu har jag kelat lite med honom, så han var lite trött på det nu och vände bort huvudet och sökte godis istället :P. Men ljudet låter nästan som att han äter (snabbt).