Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 376 ggr
[AnimalLover1]
0

Hon blir smalare

Nu på sistone har jag märkt att min hona på 10 år har blivit betydligt mycket smalare, hennes hakpåse har minskat i storlek supermmycket och hennes mage har blivit mindre och hennes lårben tror jag, syns och känns mer så det är mycket skinn där än kött känns det som… Det verkar som att hon äter mindre pellets men hon är extra busig, sprallig och aktiv de senaste dagarna också så hon har motionerat extra mycket, hennes hakpåse har varit lika tjock de senaste tre åren, så länge vi haft henne och den minskar inte förrän nu? Annars är hon pigg och så men jag tycker det är märkligt.. Behöver jag vara orolig? Mycket tacksam för svar

Praefatio
0

Gamla djur tappar i vikt, det är alldeles naturligt. Systemet klarar helt enkelt inte av att tillgodogöra sig energin på samma sätt. Så länge hon äter sitt hö som hon ska, dricker och bajsar som hon ska och verkar pigg och glad så är det ingenting att oroa sig över. Med så gamla djur så får man i första hand avgöra hälsostatus på själva livskvalitén, att djuret är lyckligt. Hälsan kommer det vara si sådär med vad man än gör, kroppen håller ju på att lägga ner, men så länge djuret är lyckligt, piggt och inte lider så är det bara att tuffa på.

Cahira
0

Du kan kolla så tänderna är okej, annars håller jag helt med ovanstående. 

Äldre djur och människor kan ju ha lite si som så med tänderna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[AnimalLover1]
0

Okej tack, hon brukar aldrig vara såhär pigg,, hon vill ut ur buren hela tiden men det kanske är för att hon inte trivs på sin nya tillfälliga plats där buren står för vi håller på att bygga en ny bur med den gamla platsen, men hon verkar må toppen Jag vet en som hade en 11 årig kanin som plötsligt tappade vikten helt hastigt, de kollade hos veterinären igår då kaninen inte var sig vanlig och det visade sig att den hade cancer.. :'( så han kommer att avlivas :'( Hoppas min Skutti mår heelt bra