Få fram japanmantlat?
Vad ska jag para med denna hane för att ungarna ska bli japanmantlade?
Far: Viltgul manteltecknad
Mor: Svart
Farfar: Viltgul
Farmor: Viltgul manteltecknad
Vad jag vet har han viltgult, Blått, Japantecknat,Viltgrå och möjligtvis madagaskar i sin släkt vet dock inte längre tillbaka än föräldrarnas stamtavlor och lite till på moderns sida.
Vet att denna färg/teckning inte är godkänd!
Nu ser jag inte riktigt bilden rätt, men är han gul/svart japanmantlad? I så fall krävs det enbart att honan är gul. För då ska det kunna bli japan.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Om det är så att kaninen är gul/svart japanmantlad som det ser ut på bilden vill du att honan ska vara en gul färg. Exempel på gula färger; viltgul, madagaskar, isabella, viltisabella, kanel, viltkanel, zobelsiames brun, zobelsiames blå. Parar du med (vilt)isabella eller zobelsiames blå kan du även få japan gul/blå om han bär på blått. 🙂
Om honan ser ut så här: Honan: viltgul Mor: viltgul Far: viltgul Mormor: viltgul Morfar: viltgul mant. Farmor: viltgul Farfar: viltgul Hur många procent kommer att bli just Japanmantlade då? Blir det mest viltgult och Japantecknade utan brokat eller mantel då?
Om pappan har genkoden bjbj är och mamman bb blir alla ungar japantecknade (bjb). Har pappan genkoden bjb (vilket är mest troligast) och mamman genkoden bb får ungarna bb 50% och bjb 50%. 🙂 Mantel/brokat blir också 50% av vardera sort om man kollar i teorin
Hur vet man om han är bjbj eller bjb?
Inget du kan se på kaninen men bjbj är dubbla japananlag vilket betyder att han då ska ha fått ett från vardera förälder men vad det jag fattar så han har bara ett japananlag? Svårt att säga när man inte har hela stammen men jag skulle utgå från att han har anlaget bjb 🙂
Men om han skulle ha bjbj och jag parade han med denna hona, kan det ändå komma japanmantlad då?
Jaha, men om han hade vart bjb så hade hälften blivit mantlade/brokade i Japan OCH i viltgul?
Så då blir tex 1 av 4 japanmantlade? :) Är helt ny på färger så får ursäkta mig lite.
Har parat em annan hona varat "stam(?)" ser ut så här. Honan: Madagaskar otter Far: blå otterbrokad Mor: Madagaskar Farfar: blå otter Farmor: isabellabrokad Morfar: svart brokad Mormor: Madagaskar Fick 4 ungar i den kullen, varav en japanmantlad/brokad. Dom andra var s/g Japan och en zobeljapan. Är han alltså så bjb?
Så då bli 2 av 4 ungar japanmantlade? :)
Så bara g/s Japan kommer att komma i denna kombination? i 50% brokat/mantlad. Inte viltgul eller så?
Precis! om han är bjbj det vill säga! Men eftersom han endast lämnade Japan ungar i förra kullen så är det chans för det :) Annars blir det som i inlägg #10. Du kan tyvärr inte veta om han är bjbj eller bjb med den info på stammen som du gav ut utan att para igen :)
Okej tack så jättemycket! :) Testar att para denna kombination.
Står det inte i #0 att hans pappa var viltgul mantel? Isånafall är han helt säkert bjb och kommer få 1/4 japanbrokade ungar om man parar med en viltgul. Om de blir mantlade eller ej beror på fler faktorer så det går inte att säga, men bäst är att para med en hona som har flera mantlade kaniner i stamtavlan. Och för att få så många japan som möjligt är det bäst att para med en japan, även om du visst kan få japan med vilken gul färg som helst.
Oho för att satsa det sista på mirakel!