Kaninskötare?
Hej finns det nån som har kaninskötare? Lite frågor. * Hur många kaniner tycker ni att man ska ha innan man skaffar kaninskötare? * Vad får dem göra för uppgifter? * Får dem betalt? * Får dem följa med på tävlingar och hjälpa till och tävla nån? * Hur erfarna tycker ni att dem ska vara?
Är det alltså som hästskötare/groom fast för kaniner? Finns det folk som har sånt på riktigt? ;o
#1 Jag vore mäkta förvånad om det existerade i verkligheten. Tom de som ibland har med sig bortåt 20 kaniner på en tävling klarar ju det alldeles galant själva.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Såg att det var på en annan tråd. Men det finns tror jag :)
Nu har jag inte eller någonsin haft en kaninskötare, men tycker absolut att de ska få betalt! Det är ju en tid som de lägger på arbete för xxx, så borde få betalt som vilket annat jobb.
Tycker om man har råd så kvittar det hur många kaniner man har, men annars så pass många så man inte har tid till att sköta om dem alla.
Uppgifter jag skulle ha givit dem skulle vara att de kom någon gång i veckan och städade alla burar (och på så sätt byta ut all hö/mat/vatten, rengjorde vattenflaskor, matskålar, mm), och pälsvård så som kloklippning. Men det beror ju lite på hur många kaniner man har. Jag hade som mest 10 tävlande kaniner samtidigt och alla bodde i olika burar, så då kände jag ett väldigt sug efter att anlita nån unge till att hjälpa till, men en med 20 kaniner t.ex. går det ju inte att fixa allt det på 1dag/v…
Om jag hade velat att de skulle motionera och träna kaninerna så skulle det vara mer än en gång i veckan, kanske 3-4.
Om de skulle få följa med och tävla skulle nog bero mycket på relationen till personen och vad de själv skulle vilja, så kanske. Förmodligen dock!
Gällande erfarenhet tycket jag inte de måste ha någon, det behövs ingen direkt erfarenhet för att göra de uppgifterna jag listade ovan. Tycker arbetsvillighet är mycket viktigare 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#4 tack för att du tog min fråga seriöst.
Tack för din åsikter och det lär hur bra som helst:)
Det beror väl snarare hur mycket tid man har.
Det finns dom som har 100 vuxna kaniner själv, men då har man ju oftast det som jobb (bönder) sen finns det dom som knappt hittar tid för en kanin
l'm back
Men ur mycket hade ni betalt i "lön" för att dem hjälper till? :)
#5 Inga problem, pluggar som djurskötare så tänkte bara efter lite vad vi gör på lektionerna och vad jag själv skulle vilja ha hjälp med när jag själv tävlade förr 😃
#1 #2 Det finns inget yrke som är detta, men en unge som har mer fritid och vill ha extra pengar så finns det alltid en liten efterfrågan på enkla djurjobb, att städa och motionera kaniner är inte alltför olika som att ta hand om djuren när någon är på semester eller promenera någons hundar för en unge som vill tjäna en extra slant 😃
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#7 jag skulle nog helt enkelt inte anställa nån eftersom man skulle behöva betala så mycket för skatt, moms osv om man inte ska betala svart.
300:-/h skulle väl vara billigt gissar jag (jag vet inte riktigt vad en djurskötare brukar ha i lön så jag höftar lite men 25% är ju moms och ca 20% övriga skatter om jag minns rätt)
edit: däremot kanske det hör till rot så man kan dra av lite på skatten?
l'm back
#9 Hundpassning kvalificerar sig inte under Rut-avdraget, tror inte hellr kaninskötsel skulle göra det…
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#10 ok du har nog rätt
l'm back