(X) Köpa köttkanin
Hej. Vi har tänkt testa att föda upp några kaniner för kött och se vad vi tycker om det. Har ätit hare och det är kanongott, men aldrig kanin så nu är det provdags :
Så frågan är: någon här som säljer någon som helst typ av större kanin som kan passa till detta? (Runt skaraborg). Det är ju omöjligt att hitta annonser på blocket :/
Störst är faktiskt inte bäst när det gäller köttkaniner, då de stora består av en större andel skelett och kräver mer foder.
Jag ringde bara en uppfödare listad på nätet som fanns i min närhet, hon hade inga problem med att det var till slakt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Lite smått och gott att välja på: http://www.alternativ.nu/index.php?board=105.0;p=21
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Åh, Tack! :)
Okej, man tänker ju att ju större desto mer kött per djur. Men så behöver alltså inte vara fallet? Vi har ju några sällskapskrabater också och vad gäller den lilla vita på min bild så är det mest päls ha ha! Nä skämt åsido, det är min kelboll inte mat :)
Precis. Det är många saker att ta hänsyn till när man väljer avelsdjur. Jag vill ha enfärgade skinn som är samma färg så jag kan sy större saker än vantar, så jag valde sachsengold. Väljer du en lantras så klarar de sig utmärkt på hö och gräs, så även om de inte växer fort så är de billiga i drift.

3,5-5 kilo vuxenvikt är lagom på en köttkanin. Finns en grupp på FB som heter just 'köttkaniner' där det finns mycket kunnigt folk.
Vilken ras? du väljer beror på vad du prioriterar. snabb tillväxt betyder normalt en större foderåtgång, men utslget per kilo kött är skillnaden liten. jätteraserna äter mer. korsningar växer ofta något bättre. men välj en ras som tilltalar dig. vad jag hört så är det till och med värt o äta hermelin :)
Tyska Jättescheckar är det inte mycket kött på, så en sån behöver du inte skaffa, däremot är Belgisk Jätte/Fransk Vädur-korsningar bättre till mat! Eller ren Fransk Vädur. Men just blandningen BJ/Frasse växer fort och ger (vad jag hört) mycket kött.
Sen av kaniner i mellanstorlek finns ju New Zeeland Red, Gotlandskanin, Mellerudskanin och lite annat, har ingen jättekoll på köttraser.

alla kaniner kan ätas som sagt men populära köttraser hos hushållsfolk är bla new zeeland red (finns även vit och svart), wiener, korsningar med fransk vädur, vit lant, stora silver, gotlandskanin (växer långsamt men behöver normalt mkt lite kraftfoder) och även stor rex. svensk päls har jag och den ligger mitt imellan Gotland och de mer snabbväxande.
Syr du vantar Vildavittra?? Inga bilder? :) säljer du något?
Snabb tillväxt är inte jätteviktigt nu inledningsvis, utan viktigare att på sikt prova ut smaklighet och relativt mycket kött på varje djur.
Det är ju ändå en del pyssel med slakten och att ta tillvara på allt så då vill vi att det ska vara hyfsat med kött iaf.
Är inte Mellerud och Gotlandskanin raser som föds upp i mindre skala och då kanske inte lika lämpliga att ha till "produktion"? (Behålla större fokus på att bevara dem än o äta upp dem i första hand?)
Mellerudare skulle jag kunna ha några skutta runt mest på "kul". Både de och Gotland verkar så sköna i temperamentet. Nyfikna och trevliga.

#10 gotandskaniner är mycket uppskattade av självhushållsfolk eftersom de är så nöjsamma. Visst sysslar många med genbanksarbet också, men alla individer i en kull är inte viktiga för avelsbasen och det blir sågott som alltid ett överskott. Mellerudare är en minde ras med ett uppsving just nu så där kan man lättare få ungar sålda om man vill.
¨Många uppskattar gotlandskaninerna som korsningsras med tex frasse eller nzr.
Tänk på att vad du fodrar din kanin med påverkar köttsmaken. kål till exempel är ett big no-no. Många låter bli kraftfoder helt de sista veckorna på grund av smaken. Men det skiljer mellan olika foder. jag ger rabbfor samt havre och märker ingen smakförändring.
Som #10 säger så kan man både ha genbank och föda upp för kött, det är inte alla ungar som lämpar sig till fortsatt Avel och därför slaktas överskottet. Dom finaste djuren säljs vidare och dom som inte riktigt håller måttet får hoppa i grytan :P
Sen tycker jag mellerudarna är en jättetrevlig ras, lugnare och mer lättsamma än gotlandskaninerna. Jag har själv mellerudare och är snart genbank också. Om man ser till att bli genbank så ser jag inga problem med att slakta överskott/testkullar om man samtidigt bidrar med att en eller två ur varje kull/avelskombination får gå vidare i genbanksaveln.
#13 Fast man behöver ju inte bli genbank bara för att testa på, men man kan köpa genbanksdjur som man sedan kan registrera om det nu är rasen man vill ha. För det är just det, man ska välja en ras som passar en själv först och främst, gillar man hermeliner över allt annat, så är det ju dom man ska ha.
#9 Jag har inte sytt något än, men ska. Kommer kanske sälja längre fram, men inte just nu.
Jag har gotlandskaniner för kött och i genbank. Vit lantkanin och gotlandskanin är bra köttkaniner, tåliga och lättfödda. Mellerudskaniner får i regel mindre kullar varpå de jag pratat med rekommenderar de andra två alternativen före den som just köttras. Som andra säger är jätteraser inte fördelaktiga som köttkaniner. De kostar mer än de ger. Gotlandskaninen kan leva på i princip enbart hö och svarar bra på lite spannmål medan jätteraser behöver dyrt kaninfoder för att växa bra.
Jag tycker om mina gotlandskaniner för de är så tåliga och lättfödda. Jag har hanen frigående och han är kvick och intelligent och verkar klara sig bra från rovdjur. De är dessutom nyfikna och aktiva, väldigt roliga och sociala. Och så känns det väldigt bra att kunna bevara en utrotningshotad, svensk självhushållskanin som vi haft i våra ladugårdar sen åtminståne 1500-talet. Den har formats av vårt lands förutsättningar och passar perfekt som självhushållskanin här. :)
#14 Blir det något sytt framöver så visa gärna upp det i en tråd :)
#14 Ja fast om man vill ha kaniner enbart för kött så tycker jag personligen att man kan välja en annan ras i såna fall, Mellerudare finns det alltför få av för att avla på bara för köttets skull. :) Om man väljer Mellerudskanin så kan man lika gärna bli genbank också, så man inte bara äter upp dom utan även bidrar till avelsarbetet som pågår.
Vill man inte bli genbank kan man ju alltid ha Gotlandskaniner istället, som inte är en lika hotad ras som Mellerudarna.
Men absolut att man ska få prova på och känna efter Vilken ras? som passar in bäst hemma hos sig.
Det låter betryggande. Man vill ju inte bidra till att tunna ur en redan liten ras. Men det borde jag ju begripit själv att inte allt är avelsmaterial…☺️
Apropå hermelin annars så är det nog ingen ras jag skulle satsa rent på… Min lilla vita odåga är hermelininblandning o han kan ha ett jädra humör när han vill det! Men också ett hjärta av guld… <3
Vart bor ni andra här i tråden förresten? Om någon av er kanske skulle kunna tänka er att sälja?
#18 Det är ju så vad man än avlar på, att inte alla lämpar sig för Avel. :) Vissa säljer dom till kel med H-bevis och andra slaktar dom, det väljer man själv hur man vill göra.
Hermelin är det nog inte mycket att tugga på, men har hört att dvärgvädur ger rätt mycket kött trots att den är liten.
Jag bor i Borlänge och har faktiskt 2 mellerudshanar till salu, dock UTAN genbanksintyg. Den ena är en albino och är jättetrevlig och mysig att pyssla med, han är min favorit! Dock behöver jag minska på kaninerna här hemma och då måste jag först och främst ge plats åt avelsdjuren. Han kan ju inte användas i genbanksaveln men om ni vill prova på att ha en mellerudare hemma så är det bara att du hör av dig. :)
#17 Ja, kaninerna som är tänkt att införskaffas i sommar är enbart för kött. Vi har 3 dvv och min vita fluffboll också som är för kel/sällskap så just nu får det räcka. Man ska ju ha tiden för alla också, även om vi inte kommer lägga massor av mystid på köttisarna. Jag vill försöka hålla dem på en mer proffessionell nivå.
Annars finns tyvärr en risk för att man fäster sig vid dem på "fel" sätt och det är inte tanken.
…Det vill säga att det slutar med en hel bunt gosekaniner som ingen har lust o se som söndagsstek ha ha😎
#21 Haha tyvärr blir det lätt så om man fäster sig vid köttkaninerna :P Det gjorde jag med min mellerudshane, kunde bara inte ta bort honom! Så himla mysig och fin kanin!
Men man lär sig vartefter som tur är :)
Ja, jag hoppas det ska gå bra :) Har ändå jobbat med mjölkproduktion förut. Och visst fanns där favoritkor, en lantbrukare jag jobbade hos hade en riktigt gammal ko som var deras favorit, det var otänkbart att den skulle ätas. Så det är ändå fint att man kan hitta en balans.
Våran grundtanke är ju ändå att föda upp mat i lugn o trygg hemmamiljö där man vet hur djuret haft det i livet. En svensk köttkanin har det nog trots allt bättre än de flesta större lantbruksdjur - både här och utomlands.
Jag bor i Uppland. :)

norra Hälsingland här :)
Jag valde en ras som alltid har samma färg till att börja med för att det skulle vara svårt att fästa sig extra vid en viss individ. Nu är jag lite mer luttrad och har börjat prova andra raser ;)
Jag har en kull på 2-3 veckor, mamman är Belgisk Jätte och pappan är Rex. Skulle tänka mig att de helt klart är dugliga till köttavel.
Har mest honor men även någon hane. Är du intresserad PM:a. :)
(Har inte läst hela tråden)
Oj, lite synd att jag bor så långt från er alla 😮Borlänge var väl det närmaste kanske. Men ändå lite långt, det närmaste jag kommer är några mil norr om örebro där mina föräldrar bor. Annars är jag bosatt i skaraborg.
Det är väl om wildfires här kanske bor närmare?
#27 Runt Örebro finns den svenska utrotningshotade rasen Orange, mellerud och gotlandskanin att köpa.
#27 Transport till din stad går oftast att ordna annars :)
#27 Oj, jaså går det? Hur funkar det rent praktiskt isåf?
#27 Tack för den länken, verkar vara ett jättebra ställe :)
Till Örebro tror jag inte det ska vara några problem med att hitta transport, du kan ju annonserna på djurtransport.ifokus och på kaninsidorna på facebook :) vet annars en som åker från Borlänge och kanske genom Örebro.