Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 401 ggr
SmillaM
0

Aggresiv efter parning?

Hej, som ni kanske vet parades Bobo igår, innan har hon vart kelig och go, hon kunde dock morra ibland.

För det första, efter parningen igår låg hon bara nertryckt mot marken i ett hörn av buren i någon timma. 

Idag har hon ''attackerat'' min hand när jag har gett mat. Hon morrar så högt att hon nästan skriker om man är nära henne eller rör henne.

Vad kan detta bero på? Jag hoppas verkligen inte att ungarna får hennes beteende hon ha fått efter parningen. 😕

Tacksam för svar

Aktiv på kanin.ifokus.se

annzoo
0

hon kanske har ont?

SmillaM
0

#1 Ont? hon rör sig precis som vanligt, äter och dricker?

Hon börjar ''gnälla'' när jag kommer nära henne eller rör henne. Hon skulle väl låta om jag inte var där?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Elisesjolin
0

Skulle tro att hon försvarar sitt revir mer nu efter parningen och vaktar "sina ungar". Dock så skulle jag råda dig att inte avla på en sån kanin mer, tyvärr :/

SmillaM
0

#3 Men nu är det gjort, man får ju hoppas på trevliga ungar iaf.

Aktiv på kanin.ifokus.se

annzoo
0

#2 har hon ont någonstans kan hon få beteendeförändring. Det låter inte normalt att en frisk hona börjar visa aggressivitet efter PARNING. Du kanske borde låta undersöka henne, något kan ju hänt i samband med parningen eller tiden däromkring.

borkadottir
0

När min hona var dräktig blev hon ganska snabbt efter PARNING väldigt revirbevakande. Normalt är hon väldigt snäll, även om hon kan vara bestämd. Särskilt vaktade hon maten. När hon inte fick gräva och bygga bo i min säng slog hon med tassarna och morrade. Hon ville inte längre bli buren och visade det genom att pipa och ibland knorra. Under hela dräktigheten var hon superjobbig, men när väl ungarna kom blev hon sitt vanliga jag igen. Hon var en otroligt duktig mamma och skötte ungarna utmärkt. Jag tror inte du behöver vara orolig, då hon är pigg och äter. Att hon har starka instinkter är bara bra. Lycka till.