Tips inför&efter kastrering.
Snart är det dags. Wilbur skall kastreras.
Han är född 2009 och är i gott skick i vanliga fall men är nu väldigt uppjagad och stressad sen flickorna flyttade hit. Han går mer eller mindre inte att mysa med någonstans i lägenheten om jag så lite som petat på flickorna innan eller bär en otvättad tröja som jag haft på mig när jag myst med dem.
Han juckar mig på i ansiktet mitt i natten och ständigt när jag skall mysa, borsta eller bara vara social.
Nu åker dem!
Han mår nte bra av all denna stressiga upphetsningen.
Vad är bra att förbereda inför, att ha med sig till veterinären och efter operationen?
Hur förbereder man sig utifall att det skulle bli krångel, litet som stort?
Länka gärna bra information så kan jag läsa dessa så kanske jg kan få känna mig mer lugn och rejält förbered inför ingreppet! :)
Tacksam för svar.
Mvh// Andrea&Willbur
- en bur med något mjukt i t.ex. fleece. Willbur kan sova i den tills han vaknar. Sen kan han återställa sig utanför på mjuk underlag
- när din Willbur vaknar är det viktigt att han börja äta för att för magtarmkanalen igång. Min kanin Flapper tycker t.ex. om gurka, som varit bra, för då fick han också vätska i sig. Om han inte vill, försöker du senare igen eller lägger något framför honom och kolla senare om han har ätit.
Det tar tid (om jag kom ihåg mer än en timme) innan helt vaken igen, kan även vara vinklig på ben i början. Min kanin sov i bilen och min son var med honom medan jag hämtade på apoteket smärtstillande metacam. Du ger dosen och frequens som veterinär har ordinerad 1e dygnet, sen kan du glesa ut, beroende av hur Willbur bete sig.
Fråga veterinären vilket tel.nr du ska ringa vid nödfall utanför kontortider. Som tur är går det nästan altid bra.
Ha det så bra!
Tackar!
Nu är det ju dok så att han kommer vakna upp på kliniken. Dem kommer ha värmedyna under och eftr ingreppet och sedan dropp under uppvvaknandet. Så den biten, den värsta att få liv i honom efter narkosen kommer jag inte själv ha hand om. Mer än att jag skall packa med mig foder till honom som han kan mumsa i sig. Ska gräva fram delikatesserna han inte kan stå emot :)
Phuuu vad skönt. Risken är ju större men kanske inte så stor som man fått höra. Beror ju på hur veterinären utför det hela. såsom värmedyna under hela processen för att öka chansen att kaninen vaknar upp. Sen att jag har med mig något gott så han börjar äta så fort som möjligt efter uppvaknandet.
Är ju dock ändå orolig -_- Sen skall mina två honor steriliseras med inom en snar framtid vilket är ett påtängande oros moment det också -_-
Men få hålla tummarna så skall jag öra mitt bästa och hoppas Willbur gör det med :)
Tack för tipsen!
Det verkar som att veterinären har bra kontroll.
Lycka till!
Kastrerade min hane född 2009 förra året och fick åka akut in dagen efter då han blev svullen men han vägrade äta så dem fick sätta igång hans tarmar igen.
Så se bara till att "trycka" i kaninen mat och vatten är mitt bästa tips?, så du slipper vara med om det jag var med om. Men han mådde prima efter några dagar med medicin så egentligen ingen stor fara om man håller koll. :)
Lycka till! :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Här kommer en uppdatering.
Operationen gick toppen. Han var dock alldeles groggy när vi kom hem och piggnade inte till först sent på kvällen därpå. Var jätteorolig men orden från veterinärkliniken lugnade mig då dem påstod att han var ovanligt pigg efter narkosen jämnfört med andra kaniner dem stött på.
Några jobbiga, oroande timmar och dagar blev det ändå eftersom det var första gången för mig att ta ett sådant beslut.
Operationen blev verkligen super lyckad.
Redan efter bara några dagar märktes ändringar i hans temprament och han har blivit Mycket lugnare och håller sina ärenden i lådan. Inte ens när jag gosat med flickorna eller när vi sitter framför tv:n i vardagsrummet, i samma rum flickorna bor så är han uppstressad och sexuellt frustrerad.
Har fått tillbaka min lugna Willbur, om inte snäppet lugnare. Nu slipper jag förhoppningsvis byta handdukar i buren stup i kvarten och spendera massa tid på bajsplock och urin sanering av lägenheten hela dagarna :P
Och viktigast av allt. Jag kan gosa med honom och ha mys pys med en lugn långöra som bara njuter av närheten i min famn.
Rädslan att han skulle bli en helt annan kanin har nu visats sig onödig. Han är sig själv, samma gamla Burr och äntligen kan ta det chill igen för första gången sedan flickorna flyttade in.
Är glad att jag lyckades ta mig mod till att kastrera honom. Bara positiva effekter hittills!
:)