Chock?
Igår släppte vi ut vår äldsta kanin i sommarburen och det har alltid fungerat bra tidigare, han är 3 år nu och ensamkanin. Han bor i en friggebod/lekstuga på vintrarna.
Det som var nytt för honom nu är att vi har skaffat en ny liten kanin, en hona. Hon bodde i hans sommarbur i en vecka och igår byggde jag färdigt hennes nya sommarbur.
Så när hanen fick sin vanliga sommarbur, skuttade han runt och markerade, men det verkade lugnt. Han var lite nyfiken på den nya kaninen också. Ställde burarna intill varann.
Men nu på morgonen ligger hanen på ett ställe i buren, helt stilla och bara andas (lite häftigare än vanligt). Han är inte så jättetam, men nu kunde jag bara plocka upp honom och han rör sig inte ur fläcken.
Satte in honom i sitt vinterhus och han bara ligger på samma ställe och andas.
Funderade först på om han skadat något bakben, men han reagerar inte alls när man känner på honom. Kan han ha fått en chock? Vad kan man göra? Kan han bli bra ifrån det? Han äter eller dricker inte nu.
Kan han ha fått detta bara för att han träffar en ny kanin, eller har något varit och skrämt honom? Vissa somrar har han ändå haft en hare sittandes på gräsmattan bredvid buren, så det verkar väl konstigt om han får en chock för den nya kaninen…
Förra året skaffade jag också en liten hona som sällskap till min då 3 åriga hankanin. Ställde också burarna intill varandra, dock efter att de stått med avstånd mellan varandra ett tag innan. Vande de långsamt med varandra. Men trots det så var min hane också lite "chockad" precis som du beskriver det. Först var han ju såklart nyfiken, men sedan blev det nog lite mycket att ta in! Levt ensam (förutom matte då) och plötsligt kommer en honkanin! ;) Är honan brunstig? Kanske att han blir lite extra "chockad" isf? :)
Svårt att säga vad det kan vara…
Min hane Elton betedde sig faktiskt liknande för ett tag sen.
Han är snart fyra år gammal, och bor tillsammans med en yngre hona. Jag hade precis kommit hem med en ny kaninhona, ställde ner transportburen utanför Eltons bur, medan jag gjorde i ordning den nya kaninens bur. Efter ett tag upptäcker jag att Elton ligger i bodelen (har aldrig någonsin sett honom vara därinne tidigare), han ligger på sidan utsträckt, vilket han heller aldrig gjort. Han andas snabbare än vanligt, och reagerar inte när jag petar på honom, i vanliga fall hade han skuttat iväg, eller i alla fall reagerat…
Han vill inte heller ha pellets, han är ett matvrak annars, och klättrar på väggarna när det är matdags.
Jag trodde han skulle dö, så in med honom i transportburen, han reagerar inte på det heller, och in i bilen och full fart till närmaste veterinär. När jag ska ta ut honom ur bilen när vi är framme, sitter han glatt och mumsar hö, och är helt som vanligt.
Vi åker då hem igen, och det är som inget hänt. Vet fortfarande inte varför han betedde sig sådär 🤔
Skönt att höra två som har överlevt detta, för det ser inte bra ut. Är precis som #2 skriver.
Jag vet inte om honan är brunstig, hörde henne "prata" igår, som ett kurrande ljud, aldrig hört det innan på nån kanin. Hon är iaf lugn och van vid andra kaniner, så hon tittade lite på honom och sen satte hon sig och åt massor i går kväll.
Hur mår han nu?
Min förra hona Nikita kurrade ibland, då hon var arg. Hon brukade kurra och göra utfall när hon ville vara i fred…
Elton kurrade innan han var kastrerad, när han fick syn på honor.
Men din hona kan ju vara brunstig, de kanske kan låta så då också, jag vet inte…
Min nya hona som jag precis tagit hem då Elton blev så konstig, var i alla fall inte brunstig, hon vara bara 6 veckor gammal. och inte könsmogen än.
Jag har en hona nu som "kurrar" hon är i allfall brunstig😃
Det går väldigt sakta, men i alla fall åt det bättre hållet. Han har rört på sig några gånger och gått tvärs över sitt hus, hoppas han vaknar till mer och börjar äta imorgon. Väldigt läskigt med en chockad kanin i alla fall. Aldrig varit med om det på någon av våra tidigare, imorse trodde jag absolut att vi skulle behöva avliva honom, men med tiden har det blivit små positiva tecken.
Nu undrar jag vad det är med den lilla honan istället, sedan jag flyttade bort hanen imorse, har hon knappt ätit något vad jag har sett och är lite slöare än annars.
Tyvärr vet jag inte hur gammal honan är, om hon ens är könsmogen eller inte (hittekanin). Hon är ju inte så stor i alla fall, men jag har svårt att gissa.
Får fortsätta hålla koll iaf, har inte gjort annat än att hålla koll på kaninerna idag. Och gett dom allt gott dom brukar vilja ha, för att dom kanske ska börja äta igen..