Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 473 ggr
[Alexandralanstrom]
0

när?

hej

jag har hört att man ska skilja kaninungarna från mamman när dem är 7 veckor, för då hinner dem vänja sig utan mamman tills dom flyttar.

stämmer detta?

men isf kan nova få bo med dem 3 honorna och den lilla hanen får bo själv? :) eller ska nova bo ensam och alla bebisar ensamma?

tack för svar

*~HamsterHamster~*
0

Skulle inte ta dem från mamman inann de är minst 10 veckor gamla, :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Alexandralanstrom]
0

okej :)

tänkte bara kolla om det kanske stämde :D

farvendal
4

Ska och ska..

Vissa som säljer sina ungar vid 8 veckors ålder särar dem från modern en vecka innan för att de ska hinna "vänja" sig att vara utan mamma.

Men man gör ju som man vill, såklart!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
0

Jag brukar flytta hanarna från honan allt från dem är 8-10v just för att det är så olika med när dem blir könsmogna. Brukar låta dem flytta till nya hem när dem är minst 9v.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[[dvärgkaniner]]
0

jag brukar låta ungarna flyta när dom är 10 veckor

petterssonP
0

Dom kan flyttas som tidigast vid 6venligt lag men dom flesta brukar vänta till 8v minst :) sära honorna och hanarna för hanarna blir könsmogna före honorna om jag minns rätt.

[Alexandralanstrom]
0

ja ja vet att dem ska säljas vid 8v. men inte när dem skulle skiljas ;)

petterssonP
0

När dom är 6-8v ska man skilja dom (ungarna) finns annars information på google

RebeccaG
2

Jag separerar när dem är 7 veckor så säljer jag eventuella ungar som ska säljas vid 8 veckor. 
Vill bara se att dem klarar övergången till 100% fast föda bra. Flytten stressar nog, man behöver liksom inte göra det värre med att bara slita dem från mamman med och med en gång flytta dem till en främmande miljö.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[neptunens]
1

Jag gör som Rebecca 🙂

[RC1393]
1

Och även jag gör som Rebecca, när jag hade jätte gjorde jag likadant men väntade någon vecka till🙂