Var tar ni grenar?
Ni som inte har egna träd, varifrån tar ni grenar till kaninerna?
Har förvisso träd på tomten men där brukar jag inte vara o ta grenar, har ett par stora aspar på andra sidan vägen o de ynglar ju av sig i miljarder med slyn så där är det bara o ta av slyn som blir runt en asp.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#1 har du frågat markägaren eller stjäl du?
Jag skulle inte tycka om om folk tog sly på min mark utan att fråga, med tanke på att kaninerna behöver slyet vet jag inte om jag skulle tillåta vem som helst ändå.
(#0 som du kanske kan gissa så har jag inte samma problem som du men jag har hört om flera här inne som helt enkelt frågar villaägare osv, särskilt vid beskäringsdax ska det visst vara enkelt)
l'm back
I trädgården. Vi har över 5 äppelträd så det är bara att knippsa av lite grenar då och då ;)
Jag tjyvar från mamma och pappas träd.
Jag samlar i villaområdets dump som ligger precis intill mitt hus. Där slänger alla som har villa i området bredvid mig sitt trädgårdsavfall, bland annat äpplegrenar i mängder! Sen brukar jag plocka lite från nedfallna småträd som vi har mycket av här. Många av dem lever fortfarande men ligger som sagt ner.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Där jag plockar sly är det ingen som har något hus eller äger marken , det är nån slags allmän tomt som ingen i byn har hand om (eller om det är kommunen som äger tomten men den kommun ja bor i skiter gladeligen i att ta hand om övergivna tomter/gräsplättar) =/.
Aspar ynglar ju av sig som bara den och med lite sunt förnuft i ryggen så inser man ju att det inte spelar någon som helst roll för någon ifall man är och sliter av en gren nån gång om sänder när där finns kanske, 150-200 slyn, alltfrån 50cm upp till typ 3-4m som står i täta klungor runt asp"mamman".
Även OM så vore att någon ägde dessa aspar, så är detta sly inget som någon har någon nytta av, dvs, 50+ asp-bebisar som står runt förälderträdet kommer aldrig kunna växa upp och bli träd ändå, finns inte tillräckligt med plats eller näring i den jorden.
Men hade någon haft hand om tomten så självfallet hade man ju frågat innan :) Man är ju inte o river i andras saker utan lov.
Linnea Adler
Har mycket kvistar från nerhuggna träd runt våran gård så har lite att plocka 😃
#6 det är alltid nån som äger marken.
Om du nu ska stjäla så ta då kvistarna på ett sånt sätt så att dom inte kan få sjuka (använd sekatör istället för att slita av osv) för far en sjuka in i en av slyet tar det nog inte lång tid innan det når moderträdet.
Det bästa skulle ju vara att fråga såklart men även om man frågar ska man ju ta slyet på ett vettigt sätt.
l'm back
Tack för svar!
Frågan var dock i första hand till de som inte har tillgång till egna träd :)
Jag hade träd förut, men har flyttat och nu har jag inte ett enda eget träd att ta av…
Min mormor har träd på sin tomt, gran och äpple bla. Plommon också, fast det ska väl inte vara bra för kaniner?
Hon har sagt att jag gärna får ta av hennes träd, men jag är osäker på om det kan skada träden om man klipper grenar? Mormor har ingen koll, det var morfar som hade koll på sånt, men han lever inte längre.
#9 du kan ju kolla på tex trädgård i fokus, här är det min man som beskär äppelträden så jag ka inte så mycket om just äppelträd. däremot är ett bra snitt alltid viktigt då man tar grenar.
l'm back
#10 Klipper du av grenar från träden då? Tänker att det kanske inte är bra för trädet, plus att det inte är tillåtet att ta grenar om det inte är ens egna ?🤔
#11 Tack för tipsen! 👍
#12 Knipsar av när jag tar. Jag ger inte grenar så ofta som jag vill just pga att vi inte har något eget träd att ta ifrån. Men att knipsa någon gren då och då från samfällighetens träd har ingen något emot så länge man gör det snyggt dvs inte tar allt 🙂 Här är ingen paragrafryttare och som sagt gör man det snyggt är det ingen som klagar 👍
Just nu tar jag från jobbet, jobbar i skogen och vet vad jag kan plocka därifrån.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag plockar i skogen oftast, knipsar snyggt sly o annat så känner bara jag gör nytta o kaninerna får sitt 😉
#17 Jag skulle aldrig stjäla, det alternativet finns inte…
#18 👍
l'm back
#18 jag kom på du kan ju fråga på bortskänkes i fokus, där kan man ju göra sökes annonser. Har du tur kan det ju finnas nån i närheten som vill bli av med lite sly.
l'm back
Kommer ni till mig så kan ni få ett fång med äppelgrenar, jag har så det räcker och blir över till mina 9 kaniner! Har man en 15 äppelträd så blir det en hel del vattenskott och annat som bara tar plats.😃
Jag tar som ni förstår det mesta från gården, samt att lite gran och annat sly och gott får jag hämta i min morfars skog. :)
Plockar inte någon annanstans då jag inte vill plocka från någon annans mark. :)
Jag har flera gånger skrivit på olika sajter för att försöka locka till mig slysamlare, men ingen lycka med det … här finns det annars så det räcker och blir över till flera dussin kaniner.
#21 #22 ni kanske ska skriva var ni bor ungefär 🙂
l'm back
Jag (#22) bor utanför Älvängen norr om Gbg. Här finns sly av många olika lövträd (och hela trän, om någon vill ha till större djur).
Nej jag plockar heller inte sly så ofta som jag vill, av ren o skär lathet. Träden står lite oländigt till och det innebär en himla massa bök för o få tag i grenarna.
Nä jag bröt helt enkelt av grenarna i vintras, var hyffsat lätt när de va 20 minus att bryta av, nu när de är mjukare får man nog använda en sekatör :)
I mitt fall där kommunen äger marken så skiter jag fullständigt i att det är deras mark, de bryr sig inte ett ögonblick om den plätten, den är igenvuxen och totalt obrukbar eftersom det aldrig klipps gräs eller hålls efter.
Då anser inte jag att jag behöver hålla på o fråga de ifall man får va o riva i deras "sophög" så att säga. Vill man att folk ska fråga om dom får plocka sly så får man nog se till o sköta det hela själv också :)
Men se det gör inte den kommun ja bor i :)
Linnea Adler
#25 man får inte ens ta saker från återvinningscentralen så nej man kan inte vara i "sophögar" hur som helst.
Sen så kan det ju se övervuxet ut även fast det kan vara planerat så tex i vår skog så har vi det väldigt tätt medvetet på vissa ställen medan vi har gläntor på andra ställen, vi försöker och att främja lövträd för större mångfald så vi planerar ut sly. Så det kan se "hemskt" ut men ändå så kan man förstöra om man är där och stjäl.
Sen så ska du knipsa av på riktigt om du nu måste bryta mot lagen eftersom dåliga brott på grenar kan ge sjuka i träden.
l'm back
Jag brukar ta från slyhögar när kommunen har varit och rensat. Det kanske man inte får egentligen, men jag plockar med mig några grenar när det finns liggande. Annars finns det nästan alltid någon hög i bostadsområdet att ta ifrån, där någon har dumpat diverse trädgårdsavfall och då bl.a. grenar. Har frågat ibland också, om jag har sett någon stå och beskära träd i trädgården, men skulle nog inte komma mig för att typ plinga på för att fråga - det känns lite överkurs.
Bor i lägenhet och har - förstås - inga egna träd 😃
Har flera äppelträd i trädgården så kommer ta där ifrån :)
http://mylifewithrabbits.blogg.se/ 
#23 Jag finns i Borlänge, Dalarna :)
#28 Ja, fast då har du ju egna träd…
#29 Jag bor för långt bort, tyvärr :( Hade ju varit kanon annars!
#30 Det finns ingen koloniträdgård där du bor? Sätt upp en lapp där om att du vill ha sly.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag brukar ta grenar från lövträd som växer på kraftledningsgatan vi har i närheten. Allt sly där måste ändå röjas med jämna mellanrum.
Ja, jag är dum, men vad är sly? :P Har förstått det som att det är småträd som växer runt ett stort träd? :D Jag brukar ta från en bok som växer precis innanför vår tomtgräns. Men nu börjar där bli ont om grenar där så nu vet jag inte vad jag ska ta..
Hälsningar,
Ninni :-)
Har inga egna träd på tomten men min hyresvärd har en stor äng intill där det växer upp små björkar som han är väldigt tacksam över att jag tar då han vill hålla den öppen. Brukar även få äpplegrenar av honom när han beskär sina träd.
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Ni som söker sly, kontakta kommunen! De behöver garanterat ansa träd eller vet vart det finns att få tag på i ens område!
Eller lägg upp annons på grannar.se eller i tidningen. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#34 Ok, tack! :D
Hälsningar,
Finns säkert de som ska börja ansa i trädgårdarna nu på våren också, klippa häckar o annat, en del av det kan man säkerligen ge till kaniner.
Då kan man ju fråga om man får ta lite där med :)
Linnea Adler
Kan det skada träden om man bryter grenar?
Kan ta från min mormor, men jag vill ju inte förstöra hennes träd på något vis…
#39 Ja! Träd kan skadas riktigt orderntligt av att bryta grenar om man har otur, använd en sekatör el liknande
l'm back
Men detta gäller väl inte sådant som gräs och buskar? Eller? :-)
Hälsningar,
#40 Så om man använder sekatör är det ok alltså?
Grenar plockar jag hemma i trädgården. Hade jag inte haft egna träd hade jag frågat runt lite i området.
Gräs och liknande tar jag både hemma och ute runt omkring.
#41 vilket? man kan fortfarande skada buskar genom att bryta av kvistar istället för att klippa och dom hör inte till allemansrätten så man måste ha tillstånd från markägaren
Gräs har ju snabbare livscykel så även om det gör mycket skada på enskilda grässtrån så märks det inte. gräs får man plocka enligt allemansrätten.
#42 nej inte riktigt, Du ska klippa av den en viss längd från stammen, sen ska man inte klippa så att vatten kan bli stående i såret som blir och sen ska man helst täcka med vax. Det är viktigast med äppelträd men man ska ju alltid göra det så snyggt som möjligt (tex ska man undvika att vattnet blir stående i såret på träden).
Min man sa att han kan leta reda på boken imorgon om du vill ha mer specifikt.
l'm back
Man kan googla runt. Detta kan vara en guide på vilka grenar man ska titta efter. http://www.alternativ.nu/handbok/odling/klippa_trad.html
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#44 Jag menade den där regeln att man inte får ta grenar. Uttryckte mig fel, med buskar menade jag sådant som blåbärsris och liknande. Men det är alltså inte ok att ta t.ex hallongrenar? :-)
Hälsningar,
#46 blåbärsris är det inte tillåtet (har jag lärt mig här inne på kif) hallon är ju fortfarande buskar så det får man inte ta grenar av heller.
allemansrätten gäller ju bara bär, frukter, örter osv
l'm back
#47 Fast egentligen skulle man ju kunna ta hallon, efter att den kvisten satt bär, de dör ju sedan.
Men det är ju bara en fråga om bekvämlighet att inte fråga markägaren, jag har aldrig hört om någon som sagt nej om man vill ta sly på ett gammalt kalhygge.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#48 jag gissar man måste dra gränsen nånstans men som sagt det är ju bara bekvämlighet som gör att man inte frågar för de flesta skulle nog ge ett ok i alla fall på vissa områden el vissa arter (tex hos oss skull man nästan få ta hur mycket hallon som helst men inte sälg)
l'm back
#44 Det vore verkligen jättesnällt!