Förhoppningsvis dräktig
Hej, om ni har läst mina andra trådar, Vitsippan rymde igår, vi hittade henne.
Sen innan så har Vitippan vart väldigt dominant och ridit på Bobo, bitit henne och dem har haft slagsmål.
Så vi hade bestämt oss för att sälja Vitsippan. En tjej från Västerås var intresserad av henne. Så vi hade bestämt att hon skulle komma och köpa Vitsippan igår. Men, då rymde Vitsippan, men vi hittade henne. Så köparen skulle komma vid fyra igår. Hon berättade att hon hade en kanin. Okastrerad hane, Hermelinkorsning, rysstecknad zobel brun och han var 2½ år. (han har gett fina kullar tidigare)
Och som jag har sagt här tidigare vill jag jättegärna ha en kull efter en av mina kaniner. Läs mer om det javascript:nicTemp();
Så hon tog med hennes lille pojk Linus hit. Vi ordnade en inhägnad där Bobo inte hade markerat revir. Då parade sig dem, han ''föll av'' några gånger. Nu hoppas vi på kaninungar runt första Juni.
Min plan är att spara 1 (eller 2) ungar ur kullen.
Snälla inget hat.
Någon som har en aning om vad ungarna kan få för färg/teckning?
Aktiv på kanin.ifokus.se
Vad har honan för färg?en rysstecknad ger oftast röda ögon om ungen är vit men beror på mammans färg och vad föräldrarna till dom som parade sig, har för färg också
Är det så väldigt smart Att ta en kull på en så dominant hona? Är det inte bättre att köpa in bra avelsdjur och ha ett bra avelsmål? Det är ett stort ansvar Att ta en kull.
#2 vitsippan var dominant. Inte bobo som parades
Bobo parades, hon är snäll och gosig. Bobo är vit blåögd, precis som hennes föräldrar är
Aktiv på kanin.ifokus.se
#5 tack 😃
Aktiv på kanin.ifokus.se
Vit blåögd + rysstecknad kan väl ge nästan vad som helst, beroende på vad för färg din vita blåögda egentligen är :)
Är nog nästan omöjligt att säga redan nu vad som kan bli om du inte vet exempelvis färg bakom föräldrarna o så.
Men du får ju veta om en månad om inte annat, jättespännande, lycka till!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Eftersom vit aldrig är vit utan alltid en annan färg under så går det inte att säga vad denna är för färg eller vad den bär på. Samt att en ryss kan bära på olika färger den med. För att få ryss krävs dubbelt anlag vilket det även krävs för att få vit blåögd.
För att säga vad det blir för färger vågar jag bara säga svart/viltgrå med eller utan wienerteckning (alla blir wiener samt ryss bärare). För att säga exakt krävs det att man vet vad som ligger bakom.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
OK tack för svar!😃Är så uppspelt till ungarna kommer!
Aktiv på kanin.ifokus.se