Behöver HJÄLP!
Hej!
Jag understryker med att jag vet att människor tycker att man ska köpa från uppföddare och inte djuraffärer.
Men min lilla tjej är världens keligaste, den bästa på att gå i koppel, hon är rumsren, otroligt stresstålig, jätte duktig när man ska klippa klorna och alärt och lekfull.
Hon är från en djuraffär. Jag tänkte köpa från uppföddare men blev kär när jag såg henne, det klickade direkt.
Så inget om att man aldrig borde köpa från djuraffär, gjort är gjort.
Men idag ringde jag arken zoo, som hon kommer ifrån eftersom jag undrade vart dem får in sina kaniner ifrån. Dem får in dem från ett grosistföretag som heter IMAZO. Jag ringde dem men de var inte så hövliga! dem har inte uppfödning. utan de är uppfödare som lämnar in kaniner till dem.
trots att vi har hennes födelsedatum så ville han inte ens försöka att spåra hennes uppfödare. Det rör sig om ett 100 tal uppfödare omkring kommunen vara .
Jag älskar min kanin och är väldigt nyfiken på hennes bakgrund!
Så finns det någon här som vet om någon uppfödare i vara?
(Vara kommun är en kommun i Västra Götalands län.) om någon kanske inte vet det.
Så i vara kommun eller runt om där. Det är det enda han sa, så jag får gå efter det….
Jag ska leta efter uppfödare och ringa alla och se vem som har hennes föräldrar. en utmaning, men något jag vill göra! och hjälp motages tacksamt!
Jag tror det kan vara väääldigt svårt, IMAZO är ett känt grossist företag. Så även om dom säger att dom personligen inte föder upp så betyder det inte att din kanin inte kommer från en grossist.
Lycka till, tror du kommer ha en väldigt tuff nöt att knäcka
Imazo föder upp kaniner själva och importerar från andra länder, även om de kanske inte vill erkänna det när folk ringer.
Är hon märkt eller har något speciellt kännetecken? Annars kan du nog glömma att du ska kunna hitta uppfödaren och få reda på föräldrarna tyvärr. De får in kaniner från uppfödare i hela landet, inte bara i vara-trakten.
Att djuraffären säger att kaninen är född ett speciellt datum behvöver ju inte betyda att den faktiskt är född då.
Lycka till! Jag tror att du kommer behöva det.
De föder upp kaniner själva också. Eller ja.. "föder upp". Din kanin kan komma varifrån som helst. Men lägg upp en bild och slriv när den är född och var den köptes. Så kaaanske du kan ha en liten chans.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Vilket datum köpte du henne?
Köpte henne den 23 mars .
😕 Då var hon alltså bara 6 veckor gammal.
Kommer nog bli väldigt svårt, grossisterna har ingen koll på sina djur och vart de kommer ifrån..
Fick en hona i present som kom från djuraffär (Imazo) och hon fick ungar 2 veckor efteråt. Så det är nog ingen där som har koll på vart dom kommer ifrån, föräldrar osv, ungar kommer när dom kommer typ, oavsett om pappan är bror/pappa eller liknande till mamma kanin..
Så länge djuren blir sålda så kommer dom kunna fortsätta.
Då var hon ca 5 veckor… Det är väl på tok för tidigt för att tas ifrån sin mamma och syskon?!
Jag fick veta att hon var 3 månader i butiken! hade aldrig tagit henne om jag visste att hon var så ung.
Hon var 6 veckor gammal , då hade hon varit i affären i 2 dagar. så hon kom till IMAZO från någon uppfödare/ privat person när hon var 6 veckor. Lite väl ung, ja tyvärr…
#9, Ja, lagen säger minst 6 veckor men rekommendation är 8 veckor.
De flesta djuraffärer har oftast kaniner från 5veckor till salu om inte yngre, en av anledningarna man inte ska köpa djur från djuraffärer.
Tror inte du kommer lyckas hitta så mycket mer fakta om din kanin än vad du redan har men lycka till om du verkligen orkar försöka.
#11 nej tyvärr är det ingen lag på att de ska vara minst 6 veckor utan enbart en rekommendation. Något djuraffärer utnyttjar som satan.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#10 Så dom ljög för dig?? Hur fick du reda på hennes födelsedatum?
Rätt stor skillnad på 6 veckor och 12 veckor på en kaninunge..
De sa i djuraffären att hon var 12 veckor, men hur fick du reda på hennes födelsedatum? 🤔 Och att hon i själva verket var 6 veckor gammal?
Imazo "föder upp" och importerar från bl.a. tyskland & polen.
Dem kör in djuren i stora lastbilar & sist jag var på Imazo med jobbet låg det döda djur bland de levande(bland annat).
Du kommer med största sannorlikhet inte att få reda på varken föräldrar eller exakt födelsedatum, då sist jag var på imazo hade dem inga vuxna vädurar eller lejon-mixar.
Hur som helst, om jag var du TS så skulle jag fått henne kastrerad så det är helt 100 på att hon aldrig avlas på. Du vet inte vad hon bär på eller ifall hon bär på några deffekter/sjukdomar.
I fortsättningen så kolla inte ens i djuravdelningen på djuraffärer.
Tala med uppfödare direkt nästa gång och låt dig inte dras till de gulliga kaninungarna i djuraffären.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Hur får och kan folk göra sådant!?
Syftar alltså på grossisterna, inte TS :P
#17 Pengar
:'(
Jag har förstått innebörden om man vill avla på henne, men det finns defekter och sjukdomar även på kaniner som har stambevis m.m . Man kan alltid ha otur oavsett om man inte har ett papper eller inte på sin kanin.
#21. Absolut. Men i regel är stamtavledjur mer fria från defekter än grossistkaniner. Och skulle det dyka upp någon defekt så kan man (oftast) spåra var den kommer ifrån :)
Min hona kommer från grossist hon också..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Håller inte med riktigt där…
Jag har 5 st honor, och jag avlar inte på dem, eftersom jag inte vet tillräckligt om deras bakgrund…
De är världens finaste allihop, men man vet inte vad som kan dyka upp. Tänker inte att det handlar om tur eller otur….
Kan tillägga att en av mina honor, Adora,som är på min Avatar, kommer från grossist..
ja jo det är klart.
sedan skulle jag inte kunnat bara gå förbi henne.
jag har hört att många har polisanmält grosistföretaget och ingeting händer, och antagligen kommer inte alla människor sluta handla från djuraffärer, och oavsett så har min kanin kommit till världen, hon finns och hellre att jag har henne, än någon lite unge som kommer dra henne i öronen och tröttna efter ett tag, så sitter kaninen ensam i buren. Då ger jag hellre henne ett välförtjänt liv :)
#21 Ja, självklart finns det alltid en risk. Risken är ÄNNU större när du inte har en aning om vad hon bär på. Jag gjorde det misstaget innan jag visste bättre.
Jag fick hem Hilda när hon var 5-6 veckor gammal(kommer från en minst sagt sketen djuraffär). Dem sa att hon var blå brokad(vilket överensstämde med hennes färg).
Min syster hade en hane med stamtavla & vi tänkte "Äh, kaninungar är ju söta, så varför inte?"
Sagt och gjort - vi avlade.
Det gick bra… tills vi upptäckte att Hilda hade fått bettfel(tångbett). Detta uppstod strax efter hon fyllt 1 år, inte till följd av skada.
En av hennes ungar, Mini, föddes blind på ena ögat & dog vid 6 månaders ålder p.g.a. hjärtfel. Vi sålde aldrig Mini, det var tänkt att behålla en annan hona ur kullen, men Mini fick stanna istället då jag och syrran inte hade hjärta att sälja henne.
Hilda var en vitscheck, med andra ord hon hade 2 brokade föräldrar.
Hon hade megacolon. Detta + tångbett gjorde henne inte kapabel att äta rätt mängd hö & hennes mage var konstant körig. Hon var dessutom en angora/lejon-blandis så hennes diarre fastnade i pälsen.
Hilda blev knappt 5 år gammal.
Vi lät henne somna in i somras, 2 veckor innan hennes 5-års dag, då hon blev så dålig att hon inte ens rörde sin favoritmat(persilja).
Vi tyckte att vi gav henne ett bra liv genom att "rädda" henne från djuraffären och ge henne ett kärleksfullt hem. Men i själva verket gav vi bara djuraffären en möjlighet att tjäna pengar och en annan kanin tog snabbt hennes plats.
Hilda levde ett liv i plågor. Hon var konstant sjuk och hade problem med både hudsjukdomar, megacolon & ögoninflammation.
Vi lät veterinären slipa hennes tänder 2ggr/månad och klippte hö åt henne. Testade ett ton olika typer foder som skulle vara bra för magen(nämn ett foder, jag kan lova att vi testade det).
Hade jag kunnat ändra något så hade jag ALDRIG avlat på henne. Visst, 8/9 ungar blev fullt friska. Men lilla Mini dog utan att ens kommit upp i vuxen ålder. Jag skulle egentligen låtit Hilda somna in vid 3 års ålder när hon blev sämre, men jag fortsatte konstant att tänka på "jag kan hjälpa henne, jag älskar henne och kan göra livet bra för henne."
Jag ångrar inte att jag hade henne här, hon var den snällaste och goaste kaninen jag någonsin haft. Helt underbar på alla sätt och vis.
Men hade jag haft hennes uppfödare här så hade jag antagligen misshandlat den människan för vad han eller hon gjorde - Hur man kan vara så totalt oansvarig och hjärtlös genom att para för att sedan sälja ev. sjuka djur utan att ha någon som helst aning om det.
Du vet inte vad din hona bär på.
Gör både henne och framtida ungar en tjänst och avla inte på henne.
Låt inte fler kaniner få ett liv i plågor.
Jätte tråkigt med din kanin . Men nu har det verkligen kommit ifrån själva inlägget ! Att jag vill hitta hennes uppfödare . Har aldrig sagt att jag ska avla på henne eller inte , och det hör inte till denna diskution .
Det finns en uppfödare i essunga, vinninga, Lidköping, jag bor i lidköping och känner några :) jag tycker jag känner igen din kanin men kan givetvis ta fel också..