osäker
hej, jag har blivit erbjuden att ta emot en omplacerings kanin som hittades i skogen osv osv, lång historia. säga att de är en vädur men osäker då jag sett liknande kaniner som varit harar? behöver hjälp från de som varit med om hittade kaninungar tidigare. men jag tycker det ser ut som en vädur då den har hängande långa öron.
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Ja det ser verkligen ut som en vädur. Du behöver inte oroa dig för att det ska vara en hare:)
Harar? Det är definitivt en kanin :) vädur/vädurskorsning. Tamkanin är det iaf.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 vad bra. för man ser inte så mycket på bilder ibland o när man inte vet hur harar ser ut oså;) tack så mycket för svaret!
#2 varför jag frågade ang hare var för jag har hört många säga att liknande kaniner som denna har varit hatar, därför jag blev osäker :) finns det vildkaniner i Göteborg förresten?
#4 Yup, hundratals - om inte tusentals - vildkaniner runt och i Göteborg
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#5 skulle detta då möjligtvis vara en vildkanin? alltid svårt att veta men man kan ju alltid spekulera om det.
Vildkaniner ser inte ut sådär.. De är ganska lika hararna med vissa skillnader..
#7 okej, då är de förmodligen tamkanin som hänt något med..
Tyvärr inget ovanligt att man hittar utsläppta/övergivna tamkaniner emellanåt. :( Som dom andra säger ser det ut att vara en vädur.
Jag skulle gissa på att någon tröttnat på sin kelkanin och dumpat/släppt ut helt enkelt.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
de är så tråkigt med att de händer
Den såg ju inte så pigg ut. men den kommer nog må bättre om den får vila hos dig. Det är nog en vädurs korsning så du behöver inte oroa dig.
http://www.naturephoto-cz.com/photos/andera/oryctolagus-cuniculus-98x_oryc5.jpg
Så ser en europeisk vildkanin ut, och såhär en fälthare (med vilka kaniner inte kan para sig) http://ichef.bbci.co.uk/naturelibrary/images/ic/credit/640x395/e/eu/european_hare/european_hare_1.jpg
Din kanin är en vädurskanin med viltgrå pälsfärg. Hade den varit en "vildkanin" hade den ändå blivit avlad så länge i fångenskap att den räknats som tamkanin (med andra ord vad som hänt med kaninerna från början), eftersom det tar väldigt många generationer att få såna där hängöron på en kanin som hade ståöron från början, och det sker inte i naturen.
Du kan med andra ord vara lugn och andas ut, det är en tamkanin du har.
okej, tack. jag har inte fått svar än hur det blir om han får komma hem hit. vet inte så mycket om han men kag vill ju verkligen hjälpa alla kaniner. isf kommer han om två veckor. tror ni att han kan bo ute? tänkte isf fylla den avdelade biten i buren med bara halm så han kan gömma Sig. tack så super mycket för alla svar! de kommer bli spännande om han/hon kommer hit!!
ser ut som en dvärgvädur korsning😉
Det är en kanin, vädur ser det definitivt ut som…
Det går bra att ha den ute, den är ju van vid att vara ute då den hittades i skogen, och det är ju rätt varmt ute nu i maj också.
Ang det här med kaniner och harar, min dotter hade en kompis hemma förra helgen, och när kompisens mamma kom och hämtade henne, så trodde hon (mamman alltså) att vår vädur var kanin, och våra andra kaniner harar! Vi har sex kaniner, lejonhuvade och korsningar, alla är dvärg/små raser. Och en dvärgvädur (hon på min bild).
Denna mamman hade alltså trott i hela sitt fyrtioåriga liv att har de hängande öron är de kaniner, och har de stående öron är de harar… 🤪 Hon trodde inte att kaniner kunde ha stående öron..
Jo, nu i Maj är det ju varmt oså jag vet ju det o ang ras. :)
men jag undrade då hen varit utsatt för så mycket om hur den skulle reagera nu över att få bo i en bur när vi inte han någon koll om nätterna oså.
Har erfarenhet av kanin i 5 år men aldrig utav en omplacerings kanin som varit så nära att mista livet är ju orolig över att den ska stressas ihjäl ute i en bur om något händer… :(
Nejmen, haha. Vad roligt, inte varje dag man hör sådant 😂
Tack så jätte mycket för alla som har hjälpt till oså. :) <3
#17 Tror inte det är någon fara att ha den ute, men om det känns bättre att ha den inne, så funkar ju det också!
Hur bor du? Är det stökigt omkring utomhus?
Jättesöt kanin! Är den omhändertagen av något djurhem eller privatperson?
#18 - Jo det är ju det som är problemet, kan inte ha den inne då vi har tre hundar.
Bor på landet, ingen trafik alls, det enda som hörs på sommaren är motorbåtar, kor/får/fåglar, barn som leker, gräsklippar osv. Lugnt är det
Ja, charmig är den. En kompis kompis hittade den när hon var ute med hundarna. Så om den får komma hit kommer den om två veckor . :)
Ok, men då verkar det ju absolut bäst att ha den ute! Min dröm är att bo på landet ! Här är det bilar, mopeder och en massa annat oväsen. Fast kaninerna bryr sig inte, det enda som tycks skrämma dem är ljudet när jag sätter på vattenslangen :)
Lycka till!