Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 679 ggr
[Chanel-]
0

Toalett/rumsren

Har min (nya) kanin i en stor utebur för tillfället och hon får bo så i sommar. Om jag flyttar längre fram kanske hon måste bli innekanin och då undrar jag om det är bra att träna rumsrenhet redan nu? Och hur gör man en kanin rumsren?

Har alltid bara haft utekaniner och då har jag aldrig haft någon särskild toalett till dem. Funderar på att köpa någon sorts hörntoalett till henne, men vill läsa på lite och höra här innan jag gör något.

Ninwe
0

Jag tycker du ska försöka redan nu. Det blir ju bara lättare att städa! :D Köp en kattoalätt och placera den under höhäcken, det är oftast där de gör sina behov. Lägg i ett ganska tjockt lager med t.ex toa lätt, remiss eller spån. Det är oftast lättast om man har olika material i toan och i övriga buren. Lägg all avföring (inklusive urinet) i toan och håll så rent som möjligt utanför den. Tillslut kommer din kanin att använda den själv. Om din kanin har en annan hörna än vid höet som toa så ställ lådan där. Lycka till! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[thildaaaa]
0

Jag köpte en hörntoa som min kanin inte tycker om… Så just nu har han en skokartong istället, i väntan på att ja ska köpa en plasttoa till honom:) lättare att rengöra när det är fyrkantigt ist för trekantigt!! Lättare att få ner spaden å ta i hörnen! Hörntoan är typ lite för liten, behövs städas flera gånger om dagen, till skillnad från en Skokartong som ja rengör två-tre ggr om dagen ungefär :) tror att han tycker att det e trångt att sitta i den, han har till å med råkat kissa halvt utanför en gång för att hans rumpa ej fick plats haha Tycker du ska toaträna så snart som möjligt :) köp en diskbalja typ, eller en fyrkantig plast kanintoa :)