madagaskar+blå?
Att para en madagaskar (som har madagaskar så långt bak jag vet), med en blå som bär på gult, ger det bara madagaskar eller kan det ge gul också?
Den blåa har bara blått bak så långt stamtavlan(den är komplett) sträcker sig, men har gett gula ungar ihop med isabella (och visst måste det gula komma från båda för att kunna ge gult?)
Om blå bär på gulanlag kan du få isabella & madagascar.
Vet inte om du också kan få svart, det får någon annan kunnig svara på.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Hej igen, förlåt, om inte madagascar bär på blåanlag blir där inga isabellor.
Fel av mig.
Utifrån vad du skriver kan du få svart och madagascar.
Linnea Adler
Svado: Är ganska säker på att madagaskarn inte bär på blått tyvärr. Men gult kan man inte få fram då alltså?
Madagascar är gul, generiskt sett alltså.
Vill du få fram isabella ska du para din blåa med en madagascar som bär på blått, då en isabella är en gul + blå kanin genetiskt sett. :)
Linnea Adler
Madagaskar är en gul färg. I denna PARNING lär du få svart och madagaskar. Med blåanlag.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jo, jag vet att madagaskar är en gul färg, därför jag tänkte att man kanske skulle kunna få fram gula kaniner på det sättet, men då blir det kanske bara madagascar då (ja eller svart).
Men visst borde ev svarta ungar då bära på både blått och gult?
Med gul färg, menar du då typ viltgul eller isabella?
För om du vill ha isabella så kommer ju alla ungar efter den honan att bära på gult + blått och kan alltså lämna både enfärgade blå o isabella med rätt hanne.
Om du vill ha viltgul behöver du nog bara para honan med en viltgul eller viltgrå hane med gult anlag (dvs hanen ska ha typ madagascar, viltgul, isabella i sin stamtavla) så kan du få viltgula bebbar :)
Eller är det någon annan gul färg du syftade på?
Linnea Adler
ja, viltgul va de jag tänkte på (väldigt otydligt skrivet av mig)..
Jahaaaaa okej, ja men då kanske du helt enkelt ska hitta en viltgul eller viltgrå hane med gulanlag istället för den blåa hanen? =)
Om det var det du hemskt gärna ville ha alltså :)
Linnea Adler
Alternativt eftersom hannen bär på gult, kan du ju hitta en viltgul/viltgrå hona med gulanlag o para med =)
Linnea Adler
Vet inte om jag tänker helt knasigt nu..
Men jag har fått viltgula i en kull där föräldrarna var isabella och blå. Betyder det att den blå bär på viltgult? Det är denna blåa jag funderar lite på att para med en madagaskar.
Det enda som gäller för viltfärger är att du kan aldrig få viltfärg på ungarna om inte någon av föräldrarna är viltfärgade.
"Viltgenen" kan inte ligga dolt utan syns alltid på kaninen. Så för att få viltfärg i kullen måste minst en förälder ha viltfärg. Och då spelar det ju ingen roll vilken viltfärg, de kan vara viltgrå, viltgul, viltblå, viltröd osv osv.
Linnea Adler
då behöver du kombinera din madagaskar med en viltfärgad kanin som är gul (viltgul) eller har gulanlag dvs alltså en viltgrå, viltblå, viltbrun.. säkraste kortet är väl viltgul, då blir det bara gula ungar (i form av madagaskar och viltgul) ^^
#12 vilt kan inte bäras, då var någon av föräldrarna vilt :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Att vilt inte kan bäras visste jag inte! Nu har jag kommit ett steg längre i mina tankar haha.
Med andra ord måste min isabellahona vara viltisabella eftersom hon gett viltgula ungar? För hanen är blå, inte viltblå. Behöver han ens bära på gult då för att det ska kunna bli viltgula ungar eller kan det bli det ändå bara genom att honan är viltisabella?
#15 kan lika gärna varit hanen som var viltblå, tror jag. vilt är ett anlag för sig, och färgen ett annat. men ja, det är ju du som vet hur dem ser ut :)
jo, hanen måste bära gult. gult måste alltid komma från båda föräldrarna :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Fast hanen har stamtavla med bara blått bakåt, (iofs blå zobel) men antar att zobel inte har någon betydelse i detta fallet. Isabellahonan har bara härstamningsbevis och ett färgfel där är nog troligare.
#15: Då vet jag iaf att hanen fortfarande bär på gult!
Hmm.. Funderar på om min "isabella" kanske är beige… och att jag kanske färgbestämt ungarna fel istället haha.. Åhhh va förvirrad jag blir!!
Haha, ta kort på högen me kaniner så kanske alla tillsammans kan komma på vad för färger dina kaniner har :)
Linnea Adler
De två är isabella skulle jag tippa på? :)
Linnea Adler
Nr 3 ser också isabella ut :)
Linnea Adler
Hmm. men Nr 3 är verkligen mycket blåare och mörkare än de "gula" syskonen.. Kan det skilja så mycket?
Alla fyra är isabella :) Och mamma kanin är isabella också.
Det kan skilja mycket i nyans på alla typer av färger, exempelvis madagascar kan en vara jääääättemörk och en annan nästan gränsa till att vara så ljus så man tror den ska va typ kanel.
Men alla dina bebbar o mamman är isabella, utifrån vad jag kan se :)
Här har du en viltgul unge:
Linnea Adler
Svado: Åh va kul! ja jag tyckte ju att de saknade viltzonerna, men att de va för gula för att vara isabella liksom.. Kunde inte se nåt vilt på mammaisabellan heller så tyckte det verkade skumt.
tack så himla mycket för all hjälp!!