Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 521 ggr
devilsdaughter
0

Mager kanin

Hej!

Såg att det fanns en liknande tråd, men vill gärna ha tips? om just detta "fallet". Har en kaninhona med sex ungar som är två veckor gamla. Mamman magrar och att jag började med att öka på pelletsen. Hon äter inte pelletsen med så stor aptit utan äter ca 1/2 dl per dygn nu av det jag ger henne.. 

För att hon inte ska gå ner ännu mer har jag börjat ge henne grönt/gräs (blandade sorter) flera gånger om dagen (istället för en mindre mängd jag gav tidigare) vilket hon äter med mycket stor aptit. Detta har ju gjort att hon äter ännu mindre pellets och hö och istället väntar på annan roligare mat. Har också börjat ge henne annat som tex morot med blast osv.. Något de bara får någon gång ibland annars. 

Hon är väldigt pigg och verkar må bra. Men både hö och pellets äter hon mindre av och vill istället bara ha grönt, morötter mm.. Av rädsla för hennes minskade hull så har jag gett vika och gett henne mer och mer av sådant. Men märker ju att intresset för hö och pellets blir mindre och mindre. Blir ju liksom som en ond cirkel och jag vet inte riktigt vad som är det bästa att göra i den här situationen? 

Är väldigt noga annars med att hö ska vara huuvddelen av kosten och mina kaniner får annars sparsamt med pellets och godis får de MKT sällan. Men vad gör man? Kan tillägga att alla sex ungarna är runda så hon verkar lägga mkt av energin i mjölken..

[Emilia-W]
0

Kan man kanske blanda ut lite gräs hennes Hö? Har själv varit med om samma sak då har i och för sig att öka pellletsen hjälpt. Testa annars någon annat hö som lite variation och samma med pellletsen. Lycka till hoppas hon blir bättre i hullet! 🐰👌

[AnimalLover1]
0

Min idé är samma som #1, att du kan blanda gott med basfödan under en tid och minskar gräset mer och mer, i pelletsen kan du ju strö över lite krossade knäckebröd och minska knäckebröden när hon börjat äta mer av pelletsen :) Kanske bättre så än att bara ge godsaker ;)

Cathérine
0

Hö är torkat gräs. Jag skulle inte ändra kosten (pellets)nu eftersom det kan leda till magtarmproblem.

Ge henne gärna gräs regelbundet (hon vet själv vad är bra för henne) och bjud på vanliga hö och pellets som du redan gör nu. 

Ungar är nu 2 veckor och kommer snart att äta fast mat de med. De diar då fortfarande, men deras behov blir mindre och din hona kommer sannolikt inte att avmagra vidare. Så har de varit med mina honor i alla fall.

När hon inte tar hand om ungarna längre och vikten är återställd, kan du successivt återgå till gamla matvanor.

Hoppas att det går bra

devilsdaughter
0

Tack för svaren, är lite osäker på att ge nya saker (som knäckebröd) som hon inte är van vid, tänkte att magen kanske ballar ur.. Funderar på att köpa annat hö och att det kanske blir mer intressant då. Även tänkt tanken på att torka eget hö nu när det väntas sol flera dagar i rad.. 

Ger ju henne hö flera gånger om dagen som det är nu, trots att hon äter dåligt av det, just för att det ska vara mer intressant med nytt hela tiden.. 

Tror jag ska börja med att köpa ett nytt hö och ge henne av också. Men var köper man bra hö i butik? Vi köper ju av en bonde som det är nu, men det är ju snart ett år gammalt och ingen har ju börjat slå än.. Så om man köper i butik vart ska man köpa? granngården?

devilsdaughter
0

#3: Tack för svaret! vad tror du om att köpa annat hö då? Kan det också störa magen? Ny pellets eller ny sorts mat känner jag är lite riskabelt att införa nu, som du sa..

[ingvarisbjorn]
0

Jag tycker du gör rätt i att undvika att föra in massa nytt, för magens skull. Har du någon djuraffär i närheten? Ibland har man tur och hittar riktigt bra hö där, som doftar gott och får upp deras aptit.

Funderar även på om det vore en bra idé för dig att köpa hem critical care? Det innehåller fibrer och bra bakterier för magen, du behöver inte heller mata med spruta, vilket ju kan bli stressande för henne, utan man kan blanda det med lite mindre vatten och rulla små bollar av det som hon får äta själv.

devilsdaughter
0

Gjorde lite annorlunda idag, när jag utfodrade imorse så gav jag bara lite hö till henne, hon fortsatte att "tigga" vid burdörren men när hon märkte att det inte kom annat så åt hon faktiskt lite av höet.. Efter några timmar gav jag henne lite nytt hö, vilket gjorde att hon faktiskt åt lite till:) Ska snart hämta barnen i skolan och tänkte att när jag kommit hem därifrån så kan hon få lite grönt så att hon får i sig ordentligt.. Men såg nyss att hon även åt lite av pelletsen som låg kvar sen igår:) Så det känns som att en vändning har skett!!😃

Cathérine
0

Vad bra! 

För att svara din fråga om annat hö: leder ofta inte till stora problem, säkert inte om du dag 1 ge 2/3e tidigare hö och 1/3e nya typ hö, dag 2: 1/2 och 1/2 och dag 3: 1/3e tid. hö och 2/3e nya hö. Men som du skrivit: sannolikt kommer det att bli bra