Sandlåda
Jag funderar på att sätta en sandlåda i stora uteburen. Är det något kaniner brukar uppskatta?
Dom älskar ju att gräva o så, så det skulle dom nog uppskatta, kanske andvänder som toalett?
Bright light creates black shadows.
Never say never and Never say Forever
Nej, kaniner ska man helst inte ha sand till.
Jag vet många som haft sand till kaninerna där kaninen fått ner sand i luftvägarna. Inget bra.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#2 Är det likadant med jord? Under en tid la jag lite sand över hennes toalett då hennes kiss och bajs frätt sönder gräset och det var lättare att få bort det när hon uträttade sina behov över sanden.
#3 Jord är kaninens naturliga habitat så det är OK. Sand är mycket finare än jord.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Det står i L80 (lagen hur/vad man ska ha till sitt djur) att grävande djur ska ha möjlighet till att gräva. Man kan tex ha en låda med torv för det är bra att gräva i.
Har aldrig hört talas om att det kulle vara skadligt med sand. Det talar emot allt sunt förnuft eftersom vilda kaniner lever där det är väldigt sandig jord. Jag är uppvuxen på Gotland och tro mig, där det finns kaniner är det alltid väldigt sandigt! Sen finns det ju olika dammig sand, man kan förstås välja mindre dammig sand till sina kaniner för att vara på den säkra sidan!
Jag tycker att det är en bra idé med sandlåda hos kaninerna!
Har man jord istället för sand så blir det väl ganska lerigt när det regnar antar jag? Sandlåde sand som man har i barnens sandlåda dammar ju inte så det borde väl funka?
Våra kaninger bor faktiskt i en gammal sandåda, omgjord till kaninbur. Jag tycker sanden är perfekt som underlag, det blir inte lerigt, och kaninerna tycker det är kul att kunna gräva lite. De lyckas få till små hålor ibland, även om de inte blir djupa. :-) Jag har inte märkt av några anledningar till att inte ha sand, inga problem med luftvägar eller annat. De håller även sina klor rätt bra i trim genom att gräva i sanden, klipper väldigt sällan och lite på klorna.