Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 655 ggr
[moapetrova]
0

Varför just kanin?

Hejsan, jag gör en liten undersökning om varför folk väljer att ha kaniner. Så skriv varför just du har kanin! Skrattar

Kaninhoppare
0

Just nu har jag ingen kanin, utan har bytt om till marsvin. Men kan ändå kasta in ett inlägg ^^

Jag valde att ha kanin som husdjur, eftersom att dem är mycket trevliga djur att ha och göra med och är även väldigt lättskötta, om man uppfostrat dem rätt. Kaniner blir oftast ganska så långlivade vänner och det gör ont när dem försvinner, men minnena dem lämnar efter sig är så väldigt värdefulla ❤️

Ibland kanske man inte har plats för fler än ett djur och då funkar kanin bra, eftersom dem trots allt inte är flockdjur, utan kolonidjur. För pälsdjursallergiker är kanin ett bra alternativ eftersom dem kan bo ute året om. 

Kaniner har också lite av allt så att säga och blir oftast riktiga personligheter. Jag har haft två riktiga motsatser- en lat och riktigt mysig dam som dock kunde vara lite småsur och ett piggt matvrak med mycket spring i benen. 

Man skulle väl kunna sammanfatta det som att kaniner är personliga, lättskötta djur som kan leva ensamma, är ett alternativ för allergiker, roliga att kolla på och finns i många raser och färger. DET är varför jag valde kaniner.

Medarbetare på Jättekanin

Cathérine
0

Tyvärr kan vi p.g.a. pälsdjur allergi inte ha djur inomhus. Kaniner kan man ha utomhus och barn lär sig att umgås med djur

[moapetrova]
0

#1 Bra text, men vad fick dig att ändra  till marsvin? =)

Kaninhoppare
0

#3 När min 7-åriga ögonsten Mikki somnade in i mina armar efter att ha hittats i buren med bruten nacke, då var det plötsligt inte lika roligt längre. Gnistan försvann bara och jag försummade mina kaniner. Då kände jag att det var tid för en paus från kaninerna och testa på något annat för att inte ständigt påminnas om Mikkis tragiska död. Trots det älskar jag fortfarande kaniner och fascineras över dem 🙂Men utan min kära Mikki så blev tomrummet för stort helt enkelt, och därför bytte jag till marsvin

Medarbetare på Jättekanin

[tintilar]
1

Jag har kaniner för att det är ett bra produktionsdjur.

[AnimalLover1]
0

Kaniner är så sjukt underbara, de har fantastiska personligheter. Min familj kan inte ha hund pga olika anledningar, bl.a att de inte vill ha djur inomhus och vissa hundar luktar mycket men mest för att mina föräldrar inte är så förtjusa i att ta hand om en hund, men jag är helt kär i hundar och drömmer fortfarande om en Schäfer/ Golden Retriever så får väl kanske skaffa mig en när jag flyttar hemifrån. Kan inte ha katt pga allergier och några saker till, men vet inte varför då jag frågat om en och de bara sagt "Nej" utan att förklara varför.. Så kanin är det perfekta för oss, den kan bo ute, mina föräldrar tycker om kaniner, kaniner är lugna, snälla, söta. Jag ville ha just en kanin för att jag ville ha en liten kompis att kela med och pyssla om och jag är så glad att jag skaffade en kanin och jag ångrar inte en enda sekund med min kanin

tlover
0

Vi började med kaniner för att de är någorlunda enkla djur för kött, päls och gödsel att börja med. (dom tar liten plats jämfört med tex får, dom äter mindre, dom är lättskötta eftersom man tex inte behöver klippa dom, dom kräver inga speciella tillstånd osv).

Sen så växte jag upp med kaniner (min mamma hade kaniner i samma syfte minus päls då jag var liten) så jag hade lite erfarenhet.

Sen så är dom ju söta och att kunna ta kullar är ju inte så hemskt 😊.

l'm back

Svado
0

Främsta anledningen är att sambon är allergisk och därför kan vi inte ha djur som bor i huset.

Kaniner funkar bra som kan bo ute :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

MsSofieG
1

Jag har kanin just för att det är det perfekta mellantinget mellan hund och katt. Jag får alla fördelar med hund (minus promenader) och alla fördelar med katt. 

Jag har mina kaniner lösgående inomhus och det finns inget bättre att komma hem och höra hur det sprattlar till i soffan för att mötas av en kanin i full fart som bara måste ha den här obligatoriska matte-är-hemma-myset. 
De är billiga i drift och man får ut sååå mycket sällskap och personlighet ifrån dom. Ingen lördag spenderas här hemma utan att jag och sambon har en kanin inklämd emellan oss och en liggandes på ryggstödet på soffan för lite tv mys. Och katten klagar inte över att ha två "smutsiga" varelser att få hålla rena.

[vanilla skye]
0

Kaniner är lättskötta,fast beror ju givetvis också på hur många man har 😎 hehe… 😊

Har vuxit upp med kaniner så har alltid haft kaniner, i första hand var det nog för att de är fina djur som kan bo ute året om, relativt lättskötta är dom ju också.  Trevliga små krabater som sprider glädje hos många och trevliga att titta på i trädgården när de skuttar och hoppar i sina hägn ❤️

Agda
0

Det var det djur som jag fick som mitt eget när jag var 8 år, innan dess var jag inte alls intresserad av kaniner. Upptäckte hur trevliga och lättsamma djur de är, så sedan har det rullat på. Nu har jag haft kaniner i nästan 16 år, idag har jag dem för kel, utställning, Avel och ull. Det är en väldigt mångsidigt och billigt djur att ha.

Evelina!
0

Enda djuret som man kan tävla aktivt med och som inte tar lika mycket tid som en hund eller häst.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[zendaimimon]
2

Jag hade precis börjat komma ur en lång depression som slutade med att jag blev inlagd på sjukhus under ett par veckor och hade otroliga problem med att gå upp, äta, duscha och allt det där vardagliga så jag skaffade kaniner för att ha något som tvingade mig att gå upp varje morgon och sköta om dem.
Kan säga att det verkligen fungerade eftersom jag då fick se till någon annans behov än mina egna plus att djur ju gör att man mår bättre :)

Chinesecrestedlover
0

Helt enkelt för att jag fick en kanin som sexåring (1990) och på den vägen är det, hehe. Blev fast helt enkelt och har haft mängder av kaniner sedan dess. 

Den kanin jag fick då (1990) levde 11,5 år och var helt klart utan konkurrens den allra bästa och mest underbaraste kanin jag någonsin träffat. Han kunde gå lös på tomten och lystrade till sitt namn, gillade att pussas (slickade mig på munnen och i hela ansiktet så fort han fick chansen) och hoppade upp mot/på mig (som en hoppande hund) för att hälsa, visade verkligen att kärleken mellan oss var ömsesidig. Han gjorde stor skillnad på om det var jag som kom eller någon annan familjemedlem. Han blev blind på båda ögonen som nioåring (gråstarr, det tog ca två veckor från första symptomen tills han var blind på ena ögat och ytterligare ca två veckor tills han var helt blind, så det gick fort) och löste det hela genom att använda sina öron som "känselspröt" och hade de framåt och kände sig fram, stötte han i något med öronen så vände han håll. Saknar honom fortfarande… 

Mina kaniner är och har alltid varit "bara" som sällskap/kelkaniner, hoppade dock lite med dom som liten och ställde även ut en gång sedan har jag tagit en kull ungar för många år sedan. 

Huvudsakligen är de mina kära söta kelgrisar, även om min nuvarande kanin (äger bara en kanin i nuläget men han bor ihop med min ena lillasysters kanin, de är kullbröder, kastrerade naturligtvis) är en riktig liten tok, han morrar och försöker bitas och är allmänt sur och grinig (blev ingen skillnad alls efter att han kastrerades ens). 

De är härliga och roliga djur med otroligt mycket mer personlighet än vad folk i allmänhet verkar tro, fått höra "…det är ju bara en kanin…" massor med gånger. De kan bli tama och fina djur som visar stor kärlek till sin matte/husse om de ges tid och möjlighet (så länge de inte är sura griniga "gubbar" redan som kaninungar, som min lille grabb nu då och vägrar låta sig övertalas att det är trevligt med sällskap av annat än brorsan 😉). 

/Chinesecrestedlover

[Lollo 97]
0

Min mamma tyckte det var ett  bra första djur när jag var liten för jag har alltid älskat djur. Så jag tyckte det var jätte kul att äntligen få ett. Så vi köpte två hanar "som inte var bästa vänner precis" men men. Sen efter typ 2 år så fick vi en fransk vädurs hona. Då parade jag dom typ ett halv år efter med en av hanarna. Så då fick hon ungar. Sen efter det ökade mitt intresse mer och mer. Så just nu säker jag bara en BJ för jag älskar bamsiga kaniner. ❤️

Kaniner är helt underbara.

denicecifuentes
0

Ja, jag växte upp med två kaniner Och den ena fick en sjukdom och dog efter 5 år. och min andra kanin var min bästavän vi gjorde allt tillsammans. tills han dog och jag såg han dö..  det var  hemskt..Men han blev 10 år. sen tog det massa år och då blev det en hamster mellan och på onsdag ska jag hämta mina två nya hanar. Jag valde just kanin för att det är ett sånt fint djur och för att man kan mysa med de. Och så är det väldigt lätt att ta hand. och dom är bara bäst!

tesushie
0

jag såg det som ett mellan ting mellan hund och katt inte lika självgående som en katt men inte lika jobbiga som en hund de är mysiga, oftast, snälla, gulliga ,kärleksfulla, roliga ,smarta, nyfikna och kan göra trix lyssna på kommandon, ja de är helt enkelt det perfekta husdjuret för mig

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Sparkle
0

De är underbara djur som kan bo ute, vilket är bra eftersom pappa är allergisk! :)

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!