Välkommen Elston
I onsdags hämtade min sambo och jag detta lilla yrväder, en lejonhuvad dvärgvädur som har bott ett tag hos en barnfamilj, men lämnats tillbaka till uppfödaren då barnen visat sig vara allergiska.
Egentligen hade vi nog tänkt vänta till i höst med att hitta en ny kompis efter att vår lilla skrutt Mange var tvungen att avlivas tidigare i vår. Men det har varit så tomt här hemma att jag inte har kunnat hålla mig ifrån att kika runt på omplaceringssidor och blocket…
Han är ungefär nio månader gammal och full av energi, han kutar runt i rummet och gör små glädjeskutt på mattan.
På fredag har vi bokat tid för att kastrera honom, han skvätter nämligen lite, men jag är SJUKT nervös att något ska gå fel, att han inte ska vakna upp ur narkosen (ni som har goda erfarenheter av kastrering av hanar får gärna dela med er).
Lägger upp lite bilder här, men han är himla svår att fånga på bild då han nästan aldrig är still!
Vilken söt liten kanin! :)
Min hankanin kastrerades för tre veckor sedan. Första dygnet fick jag mata honom med critical care eftersom att han vägrade att äta själv. Jag tycker absolut du bör ha det hemma ifall att han inte vill äta i början. Annars var det inga problem med kastreringen. Efter två dagar var han sitt glada och pigga jag igen och allt läkte snabbt utan några som helst komplikationer. :)
#2 Tack! Skönt att höra att det gick bra :) Ja, Critical Care tänkte jag köpa med från Djursjukhuset när jag hämtar honom. Min allra första kanin (hane) kastrerades också utan problem och har hört att det brukar gå bra, men jag har nog blivit för hönsmammig med tiden 😉
vad fin han är!
Jätte fin liten hane. ❤️
#3 haha, jag är också hönsmammig när det gäller mina små djur. ;)
Uppdatering: idag var vi till Djursjukhuset i Karlstad och lät kastrera honom. Sövningen och ingreppet gick bra, jag bad även att de skulle titta igenom kroppen och allt var som det skulle. Stor lättnad! Är också tacksam att de bokade in honom på löningsdagen, en tusenlapp gick det på, med critocal care och smärtstillande medicin inräknat ;) Dock misstänker vi att han hör väldigt lite, eller ingenting alls - kanske därför våra försök att lära honom sitt namn inte har gett något resultat. Får pröva med teckenspråk ;D
#8 Skönt att allt gick bra. :)
Bästa sättet att kontrollera en kanins hörsel är nog att öppna deras burk med mat och se om de reagerar. ;)