Nybörjar frågor
Hej, jag har lite frågor om kaniner. 1. Ska man ha en eller två? 2. Kan man ha den ute på vintern? 3. Hur länge brukar kaniner oftast leva? 4. Är det bättre att köpa en omplacerad kanin eller en unge när man är nybörjare?
1. Om du är mycket med kaninen kan du ha en men de trivs ändå bra med en artfrände som talar samma språk. 2. Ja det kan man men du får inte flytta ut kaninen på vintern, isåfall haft den ute sen sommaren. 3. En frisk kanin lever oftast i 9-12 år (min kanin är 10 och mår toppen). 4. Jag köpte en omplaceringskanin, jag skulle rekommendera det. :)
1. Absolut två eller mer, hälst en kastrerad hane och en okastrerad eller kastrerad hona. Är hanen okastrerad blir den väldigt stressad och kan inte leva ut det han vill, nämligen para sig. Kaniner är flockdjur och en människa kan inte ersätta en kaninkompis på rätt sätt också om den värkar må bra.
2. Ja det kan man verkligen, de mår bättre i minus 15 än när det är plus 28 grader ute ;) bara man har något som de kan gömma sig i :)
3. Om man matar den på rätt sätt, får bra med Motion på mycket plats bra skötsel kan de leva upp til 9-16 år faktiskt dock är det vanligast att de blir högst 12.
4. Det är alltid bättre att köpa omplacerade kaniner då du då kan ge kaniner som igen mer vill ha en chans att leva ett bra liv igen.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
1. Ska man ha en eller två?
Har man plats och är borta mycket är två att rekommendera tycker jag.
2. Kan man ha den ute på vintern?
Ja, bra bur på ben, vindtät och bra med halm. Kaniner får vinterpäls och klarar sig bra på vintern.
3. Hur länge brukar kaniner oftast leva?
Medellivslängden är runt 6-8 år men många kaniner idag blir 8-10 år med och ibland äldre.
4. Är det bättre att köpa en omplacerad kanin eller en unge
Beror på men jag förespråkar omplaceringar, då det finns så många kaniner som behöver nya hem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har läst på många ställen att kaniner ska bara två, men om man skaffar en omplacerad kan man väll inte ha två eftersom det är från olika kullar?
Ursäkta km jag skrivit lite knasigt men skriver från min mobil och autostavningen är inte så bra.
#4 Finns ingen lag som säger att kaniner måste vara minst två, utan står "bör" men allt fler förespråkar att ha kaniner två.
Jo det kan du, inga av mina par är från samma kullar. Ena paret är halvsyskon men är lite över 1 år emellan dem. De andra parades ihop som vuxna. Har fungerat helbra.
Mina är bara honor, men kastrerad hane med hona brukar fungera i regel lättare att para ihop.
Här är mitt ena par. Ella är två år och Iza (med vitt i ansiktet) är 3-4 år. De parades ihop i somras.
#6 Gud vad fina! Så ni tipsar om att ha två? Ska läsa på mer om kaniner och kolla efter omplaceringar.
#7 Tack 🙂
Ja om man kan. Gäller att ha stor yta för dem, bra med gömställen och så med 🙂
Alla tipsar om att ha två tror jag ;)
mvh, HamsterHamster
#9 Inte alla men många 🙂 Har man okastrerad hane till exempel kan man ju inte ha två ihop.
9# det är ju klart ;) men dock dem flesta som tycker att det är viktigt att kaniner ska ha det naturligt 😊
mvh, HamsterHamster
vill bara tipsa om att kaniner är kolonidjur och inte flockdjur, vilket betyder att i naturen bor de tillsammans på ett område men har ändå sin egen håla eller eget revir. Så kaniner kan alltså helt bra bo själva, men helst ska de iaf se andra kaniner :) Såklart är det jättebra med kaniner som bor två eller flera kaniner tillsammans också, ville bara påpeka att det inte är synd om kaniner som bor ensamma ;)
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
#12 de är inte kolonidjur, koraller är kolonidjur. De har inte sin egen håla de lever med vissa andra i samma håla, de springer runt, leker, äter och putsar varann. Det är synd om ensamma kaniner! Hemma hos mig ligger de tillsammans på en hög när jag kollar in till dom.
mvh, HamsterHamster
#13 läste på en hemsida att dem är koloni djur!
1: ska man ha en eller två?
Jag skulle då tycka 2 för det är ju kul med en kompis. SÅ behöver dom inte känna sig så ensamma.
2: Kan man ha den ute på vintern?
Jag det kan man. ( vad jag har läst/hört så ska dom kunna klara ner åt 40-50 minus grader.
3: Hur länge brukar kaniner oftast leva?
Mellan 6-10 år.(Men tar du hand om den riktigt bra kan den bli upp till 15 år)
4: Jag vet inte riktigt men kanske omplacering för det finns så många kaniner som behöver nya bra hem. För det finns de som bara släpper ut dom om ingen vill ha dom längre. Ungar är det nog fler som vill ha för att de är så söta och de. Men det är väl inte utsidan som rälnas utan insidan.
Här är en gammal bild på mina kaniner som är bästa vänner. (Systrar)
Men den mörka är död ;(
#14 man behöver inte tro på allt man läser ;) att man kallar dem för kolonidjur är nämligen fel… Biologisk inkorrekt eller vad det nu heter. xD själv är jag alltid överraskad hur mycket fel fakta det finns på nätet.
mvh, HamsterHamster
Hantera knappen funkar nt :O #15 vilka underbara ninisar!
mvh, HamsterHamster
#12 Kaniner är en slags flockdjur. Finns olika former av flockdjur nämligen. Men de lever inte i flockar som till exempel vargar gör.
#14 Allt som står på hemsidor stämmer inte. Många som skrivr att man ska ha saltsten, ta kullar för tidigt mm men det är inte bra för kaninerna och stämmer inte heller.
#13 tycker du då att alla som har kaniner i egen bur gör fel? :/
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
#19 Jag anser att det är fel ja :) För det första blir vissa kaniner väldigt agressiva och stressade när de inte kommer åt kaninen på andra sidan andra börjar gå av och an hela tiden och andra gör ingenting alls.
För det Första tycker jag att man inte borde ha kaniner i bur alls ;) Jag tycker bara att det är okej när man ha sjuka kaniner eller nån hane som ska kastreras eller precis blivit kastrerad(gäller också honor). Till exempel tog jag emot fyra dödssjuka kaninungar varav 2 har det mcyket bättre nu uppe i himlen, De andra två lever och honan är redan inne i min grupp, hanen blir kastrerad snart och sitter så länge i bur.
Jag är för att ha kaniner så naturligt som möjligt och jag kan bli väldigt besviken ibland när folk inte tycker som jag att man ska hålla djur så naturligt som möjligt.
Dessutom är det så många som tar kaninungar istället för vuxna som verkligen skulle behöva ett nytt hem. Jag tog ju dom fyra ungarna för att de kom från en djurhamstrare och de skulle alla blivit avlivade för att chansen att de skulle överleva var 10% nu mår två av dessa bra igen och jag är så super glad. Nu ska de få ett bra liv med bara färskt foder, hö de får leva i flock och har mycket plats de kan gräva, beta, springa och leka på ;D
Man får ju tycka hur man vill, men jag tycker att det bara är rätt när man försöker hålla djuren så naturligt det går och det man har tillgång till också inomhus :)
mvh, HamsterHamster