Slickande kanin!
Min kanin brukar slicka på sina möbler, t.ex matskålen, gallret, buren etc. Hon har gjort det länge så nu undrar jag vad det kan bero på. Jag är inte direkt orolig men jag tycker det är väldigt konstigt, när hon slickar så stoppar jag fingret under hennes mun, då slutar hon att slicka så hon slickar inte mitt finger.. Varför? Tacksam för svar :)
Har hon en saltsten? Har dom inte det så slickar dom på allt.
#1 Nej det har hon inte men jag har hört att det inte är bra så jag vill inte skafta det.
Kaninerska ha tillgång till salt eller vitaminer, står över allt. Om nu inte dom hardet i fodret. Ja men hört ochhört, vad vet du?:) bara för attman harhlrt saker betyderinte det att detär sant, hör med dom som föder upp eller harhaftkanineri flera år. Om en kanin slickar på alltsåärdet brist på vitsminer, oftast salt..
Det där med att ha eller inte ha saltsten är något som går lite nu o då på detta forum.
Jag tror många inte har saltsten pga att de läst någonstans att någon sagt att man inte ska ha det, sen varför o orsaker till ett dylikt uttalande har man ingen aning om.
Folk kan hitta på precis vad som helst på internet, man måste sålla igenom allt som skrivs, för det finns måååååååånga många många "förståsigpå'are" som tror att de vet allt och sprider sedan falsk kunskap vidare till andra som ingenting i ämnet vet o som tar till sig det som sanning.
Just detta med saltsten skulle jag tagit kontakt med flera större veterinärkliniker och hört efter vad de säger. Vad ett gäng tonårstjejjer inom kaninföreningar säger ger jag inte mycket för, en hör något någonstans och plötsligt är det populärt och inne och den stora hönsflocken har ingen koll o aning om varför något är som det är, bara att det är så.
Så hör efter med veterinärer och andra djurkunniga, och med djurkunniga menar jag alltså inte de som hänger här inne, utan folk som kanske läst på universitet o dylikt.
Lycka till! :)
PS. min kanin slickar på soffdynorna när hon sitter i soffan, men hon har saltsten i buren. :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/gnagare/behovs-mineralsten-till-kanin-och-marsvin
Kaniner behöver inte saltsten, den ökar risken för urinsten och kaninen kan få saltförgiftning :)
En kanin i det vilda har inte tillgång till rent salt bara sådär. Med rätt kost får den i sig rätt mängd salt. Att din kanin slickar på sina möbler tror jag inte har med saltbrist att göra. Sådana fall hade den nog slickat på dina händer också. Varför den gör det kan jag inte svara på. Men köp ingen saltsten i alla fall, kolla länken som #5 tipsar om.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
http://kaninmagazinet.se/2013/april/saltsten.html så nej, de behöver inget sådant.
min hona gör f.ö likadant och jag fattar ingenting. men hellre att hon slickar på möbler och dylikt än på en saltsten ^^
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se