Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 336 ggr
Evelina!
0

Kanin + katt?

Kommer inom kort flytta till ett hus där jag misstänker att det finns mycket möss och lär därför skaffa mig en katt. Min fråga är hur man introducerar katten till kaninerna och vad som är att föredra, en kattunge eller vuxen katt? Hur gör man för att katten inte ska jaga/stressa upp kaninerna? Kommer ha kaninerna i rovdjurssäkra rasthagar på dagarna och det är väl mest när de är där som jag inte vill att katten ska bry sig om kaninerna alltför mycket. Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[zendaimimon]
1

Det är ju olika men de flesta katter och hundar brukar kunna lära sig att skilja på djur de får jaga och djur som hör till familjen.
Å ena sidan kanske det är enklare att vänja en kattunge vid kaniner då den är liten men en kattunge duger ju inte till musjägare på ett tag men å andra sidan träffade min katt kaninerna som vuxen och det gick utmärkt.

[AnimalLover1]
1

Du kan skaffa en katt som redan är van vid andra djur, jag skulle föredra en vuxen katt som är van vid djur och vet skillnaden mellan en mus och en kanin och att den ska jaga musen och inte kaninen. Jag tror faktiskt att kaninen kan bli mer stressad av en kattunge för att den är busig och mer hoppig och mycket spring i benen, min kompis har en kattunge och varje dag hon kommer till skolan har hon nya rivsår, idag kom hon med typ fem rivsår på ena handen. Min andra kompis har tre vuxna katter som är hur lugna som helst, men de jagar småfåglar och jag tror de blir attraherade av de minst tio hamstrarna, men å andra sidan låter de bli de frigående hönsen, så din katt lär väl också gilla möss och låter bli kaninerna, det tror jag iallafall om en vuxen och djurvan katt :)

RebeccaG
1

Jag har katter hemma(fanns här innan kaninerna) och dem har aldrig ens brytt sig om kaninerna. Inte ens när kaninerna gått i sele eller Hage

Katter är ju lite speciella djur😂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Saaara
2

Mina katter bryr sej inte om kaninerna. Vissa är nästan lite rädda för dom :P

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Evelina!
0

Låter ju betryggande det här hörni. Kanske blir en liten misse som får flytta in till mig vid tillfälle.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning