Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 283 ggr
Katarinan
0

Två hanar

Hej! Jag och min sambo har en kastrerad hankanin på snart 1 år. Han går lös i vår 2a på 58kv och har alltid gjort det. Han har aldrig bitit vare sig oss eller på några möbler, vi har aldrig ens hört honom morra. Vi har en råtta (hennes kompisar har tyvärr dött och då hon är gammal och inte ändrat beteende sen hon blev själv så har vi henne kvar så länge hon finns kvar :) ) och de får ses ibland under uppsikt och han har aldrig visat någon aggressivitet mot henne (eller viceverca för den delen). Han är väldigt närhetssökande och vill vara där vi är hela tiden. Nu har min sambo precis fått jobb och slutat plugga och vi är därför av förklarliga själv inte hemma lika mycket med honom. Därför funderar vi nu på att skaffa honom en kompis. Jag önskar helst ha två kastrerade hanar. Däremot har jag läst på fler ställen att det kan vara svår, samtidigt som man ibland läser att det inte alls är några problem. Planen är då att ha båda lösa tillsammans i lägenheten. Jag undrar om någon här har någon erfarenhet av att ha två kastrerade hanar tillsammans? Och om det kan vara några problem när den nya kaninen är liten och inte ännu kastrerad. Tacksam för råd och kloka ord! :)

Fridaaaa
1

Ja det stämmer, det brukar vara svårt att få ihop två hanar, trots att de är kastrerade. Det kan gå men skulle säga att risken är större att det inte fungerar.
Kaniner blir könsmogna snabbt, och jag personligen parar inte ihop vuxen kanin med en annan kanin som är under 4 månader, ifall de skulle slåss osv så har den lille större chans om den är lite större.

Hona eller kastrerad hona brukar fungera lättare. Så hade satsat på det istället.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.