Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1887 ggr
Mannez
1

Hyreskontrakt

Hej

I sommar ska jag hyra ut en kanin till en familj och jag ska då ordna med ett hyreskontrakt för oss att skriva på.

Några exempel på hur ett sådant kontrakt kan se ut och vad man kan ha med?

Hälsningar Amanda och kaninerna

fossingen
4

Ja, bland annat att de ska stå för veterinärkostnad om den blir sjuk under tiden de har den. Och datum när den lämnas ut, och när den ska lämnas tillbaka. Vem som ska stå för foderkostnader. m.m

Glömmer man en viktig punkt kan det stå en själv dyrt. Glöm inte att kontraktet skall skrivas under av båda och båda ska få varsin kopia, dvs 2 underskriver per part.

Mannez
0

1# tack för svar

Svado
1

Vad jag förstått så har inte sådana här egenuppdiktade kontrakt någon som helst betydelse ifall det går så långt som till domstol.

Men så långt ska man ju hoppas på att det inte ska behöva gå :)

Sådana här typer av kontrakt kan vara bra så att alla parter är med på vad som gäller och vem som ska göra vad, men händer något och någon bestrider kontraktet och verkligen drar det så långt som till domstol exempelvis, då är hemskriva kontrakt inte mycket värda.

Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Imasy
1

Eftersom en kanin inte har något ekonomiskt värde skulle nog ett sådant fall aldrig tas upp i en domstol över huvudtaget. Däremot så kan man ju driva en civilprocess, men då får man ju stå för mycket av kostnaden själv, och åter igen, är det värt det ekonomiskt.

Oavsett hur mycket värde ett egenskrivet kontrakt har i en rättsprocess, är det ju bra att ha på pränt vad överenskommelsen gäller, ifall det blir frågetecken eller problem i efterhand.

Svado
0

#4 Exakt. Bra att veta vem som ska göra vad. :)

Linnea Adler

sfut
2

"Hemmagjorda" kontrakt borde ha lika mycket giltighet som ett "köpt". Men annars finns fodervärdsavtal för häst att köpa/få på Hööks tror jag, du kan ju utgå från det och stryka/lägga till det du vill ha med :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Svado
1

Tyvärr inte, precis som nr #4 sa, kaniner är så pass "lite värda" i samhället att man aldrig skulle kunna få igenom i domstol ifall någon bryter ett kontrakt.

Köpeskontrakt, hyreskontrakt osv osv är i rättslig mening helt utan värde om man skriver dom själv, det måste vara ett visst värde på själva djuret och dessutom ett juridiskt korrekt dokument där en hel massa paragrafer ska passa in.

Med andra ord är ett köpkontrakt för djur värda så här pass "lite" helt ogiltiga egentligen, men är ju ändå bra att ha så att alla inblandade VET vad som gäller. 

Men får någon för sig att skita i det ändå, är det inte mycket man kan göra.

Linnea Adler

fossingen
0

Helt korrekt. Men, jag tror inte folk som hyr helt enkelt vill bli "svartmålade". De flesta brukar hålla sin part.

[zendaimimon]
1

Jag vet inte hur det är när man hyr djur men vid adoption/köp är kontrakt där säljaren ställer krav på hur djuret ska tas om hand, att det inte får avlas med, ska kastreras eller att man ska meddela dem om man skänker bort/säljer vidare djuret inte på något sätt lagligt bindande.

[zendaimimon]
2

Obs!
Kom på nu att det ju visst borde kunna vara bindande vid uthyrning. Kaninen räknas som en vara som till exempel en hyrbil och då är jag väldigt säker på att man har rätten att ställa krav då man ju fortfarande står som ägare på "varan".

Mickis1994
4

#6 Hemmagjorda kontrakt har lika mycket värde i rättssammanhang. Kontrakt är ett kontrakt. Sedan vilken slags domstol / process fallet skulle hamna i är en annan fråga, detta skulle ju ett tvistemål i sådant fall. Troligen skulle det behandlas som småmål eller liknande. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[zendaimimon]
0

Eftersom djur har samma status som en vara är det konsumentköplagen som gäller. En säljare kan inte lagligen ställa krav på hur djuret sköts eller om det ska kastreras när köpet väl är utfört.

sfut
0

#12 Ja, men nu var det ju inte köp som diskuterades

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[zendaimimon]
0

#13 Nej, men jag skrev att jag menade vid köp och inte hyrning då ja inte visste reglerna vid just hyrning.

Svado
1

#11 Nej det är tyvärr inte så. Hemma gjorda kontrakt har inte alls samma värde. Lär om o lär rätt :)

Jag trodde så också förut men har fått inse att så icket är fallet. =/

Linnea Adler

fossingen
0

Men skriv kontrakt hur som helst. :)

Mannez
3

Nu ska kontraktet mest vara till för att båda parterna vet vad som gäller och är överrens, det är mer för deras skull eftersom de vill ha koll på vad som gäller och de är dessutom nära vänner till oss och det lär knappast gå så långt som till domstol. Utan det är egentligen till för att vi ska veta vad som gäller. :)