Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 313 ggr
YuriOchKuro
1

En fråga bara.

Jag har alltid haft min kanin med sele fast okopplad
när jag går ut med honom för att fånga in friskluft.
Finns det en lag på att kaniner bör vara kopplade?
Tanke på att hundar till exempel, dem måste vara kopplad
annars är det böter som gäller.

Frågan är alltså: Är det okej att gå ut med sin kanin okopplad?

Mycket tacksam för svar!

VildaVittra
3

Nej, det finns ingen sådan lag på det med hundar, det finns däremot en del lokala ordningsstadgar där hundar i planlagt område måste vara det. Där kan du eventuellt även se huruvida din kanin ska ha koppel, men jag har inte hört om någon kommun som infört något sådant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

YuriOchKuro
0

första mars till den tjugonde augusti är det ett måste för hundar och även katter att vara kopplade på en vilt mark, tanke med det är för att skydda de vilda i naturen då många eller alla djur föder upp sina ungar under denna period. (1000kr böter om inte följs.)

Det med hund var bara ett exempel.

Jag vet att man inte får släppa lös sin tamdjur och i mitt fall är det kanin.
Tänkte på om man var tvungen att ha kaninen kopplad så att inget oväntade saker händer, så som att springa iväg?

VildaVittra
3

#2 Nej, du har missuppfattat lagen, hunden ska hållas under uppsikt såsom att den är kopplad och det finns inget som hindrar en katt från att vara lös.

Så fortfarande, så står det inget i din kommuns ordningsföreskrifter, så får du ha din kanin lös.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

YuriOchKuro
0

Okej, tack så mycket VildaVittra :)
Nu vet jag det :)

VildaVittra
0

Tänkte bara lägga in en länk till lagen i fråga: https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

YuriOchKuro
0

Jo, där ser man. Tack ska du ha igen :)