Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 799 ggr
Alexxiis
3

Nybörjarfrågor

Hej! Jag hade tänkt skaffa min allra första kanin om ett år eller två så att jag hinner lära mig allt som krävs och hinner tänka över om en kanin är de rätta djuret för mig. Därför har jag några frågor som jag gärna vill ha svar på, ni behöver givetvis inte svara på alla!

1. Hur mycket pengar lägger ni ner på eran kanin per månad?
  2. Om ni är eller har någon i familjen eller liknande som är pälsallergiker, har dom reagerat mycket på kaninen?
  3. Behöver dom vaccineras? Hur ofta och vad kostar det?
  4. Vilken bur använder du till din kanin?
  5. När ungefär är tonårs perioden över?
  6. Jag hade tänkt skaffa hane, vad är fördelarna med kastrerade hanar och hur mycket kostar det att kastrera?
Fridaaaa
2

1. Inte en blekaste. Hö runt 20-30 kr/månad. Grönsaker runt 50-100 kr, spån & pellets köper jag i storförpackning så det har jag ingen aning.
Kanske sammanlagt max 200kr/månad för 6 kaniner?

2. Inte så många som kelar med mina kaniner i min familj eftersom jag inte bor hemma längre men min sambo reagerar inte på dem.

3. Jag vaccinerar inte mina. Vissa gör, andra inte. Man vaccinerar i så fall 1 gång/år.

4. 2 kaniner bor i två sammankopplade inneburar, 2 bor på ett stort utrymme i en bod (över 4 kvm stort) och 2 bor i en bur som är ca 180x120x90.

5. Olika från kanin till kanin, jag har i princip aldrig märkt tonårsperiod på mina kaniner. Men innan 1-1½ års ålder brukar det vara över om man ens märker det.

6. Kostnad för kastrering skiljer, hos "min" veterinär kostar det 650 kr för hane. Fördel med att kastrera är att man bland annat slipper ev skvättande.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mannez
2

1. Har ju en del kaniner, 13 just nu och 3 kullar påväg. Men skulle tippa på att jag lägger 300-800 per månad.

2. Nej, vi har ingen allergiker i familjen.

3. Inget måste att vaccinera, kostar olika bland veterinärerna. Här kostar det 350 för en kanin och gör en gång om året. Men jag vaccinerar inte mina.

4. Bygger egna uteburar, har mest fackburar.

5. Hos mina har det varit kring elva månader.

6. Överlag brukar kastrerade hanar vara mycket lugnare, de brukar inte vara särskilt parningssugna och skvätta och jucka. Kostar olika beroende på vart man bor, här kostar det 750

Hälsningar Amanda och kaninerna

Claranordquist
3
  1. Jag lägger ner max 200:- månaden på mat, hö och strö. Köper stora förpackningar när jag köper så det blir inte speciellt dyrt.

2. Min pappa är allergisk och eftersom mina kaniner bor utomhus reagerar han inte alls. Har även haft en kanin inne under en period och han har knappt kännt av dem då heller.

3. Om man endast ska ha en kanin rekommenderar jag att man ska vaccinera sin kanin. Det kostar olika mycket beroende på vart man ska vaccinera men runt 500:- har jag fått betala.

4. Jag har haft lite olika burar till mina, en tvåvåningsbur som jag inte tyckte var speciellt bra eftersom den välte lätt och en innebur som var väldigt bra. Just nu bor de i en trefackare med stora mått men mitt råd är att försök att hitta någonting så stort som möjligt :)

5. Det är lite olika från kanin till kanin men från 4-5 månader fram till ett år brukar jag räkna som tonårsperiod.

6. Jag tycker personligen att kastrerade hanar är mycket trevligare och mer tillgivna är okastrerade. Det blir inte alls lika snuskiga och blir ofta lugnare. Kastrering kostar även det olika på olika kliniker men runt 1000:- brukar det nog kosta hos de flesta veterinärer :)

Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam Hjärta

[AnimalLover1]
2

Kan svara på fråga nr 3 eftersom du redan har fått svar på de andra :) Du kan ha kaninen utomhus ifall du har någon allergiker i familjen. Min brorsa är allergisk så vi har vår kanin utomhus och det funkar bra, han reagerar inte när kaninen är inomhus om han inte kelar med ansiktet mot kaninens päls eller klappar kaninen och gnuggar sig i ögonen. Jag är väldigt allergisk mot katter så när jag är hos min bästis som har en katt, då får jag typ andningsattacker, får lite problem med att andas, nyser minst 30 gånger per timme.. Men det kanske inte är detsamma med kaniner.

[Hallons]
3

1. Hur mycket pengar lägger ni ner på eran kanin per månad? Har ju 6 kaniner, så jag lägger ner ca 200-300kr i månaden. Lite olika ibland. 2. Om ni är eller har någon i familjen eller liknande som är pälsallergiker, har dom reagerat mycket på kaninen? Mamma är rätt känslig. Hon har fått rinnande ögon och täppt näsa. Men eftersom att vi har kaninerna ute så är det inte så farligt. 3. Behöver dom vaccineras? Hur ofta och vad kostar det? Just nu är det bara mina två ute kaniner som vaccineras. 4. Vilken bur använder du till din kanin? Inneburar. Men jag kommer att köpa facksburar nu i april/maj. 5. Kring 9-11 månader brukar det vara. 6. När ungefär är tonårs perioden över? Jag hade tänkt skaffa hane, vad är fördelarna med kastrerade hanar och hur mycket kostar det att kastrera? Kastering kostar mellan 500-1500kr ungefär. Finns ju en del fördelar med att kastrera. Oftast är det så att hanar kan börja skvätta och bli "haniga" kastrera man brukar de bli mindre "haniga"

Boschkis
2

1.Hur mycket pengar lägger ni ner på eran kanin per månad? Har tre stycken kaniner och skulle gissa på att jag lägger runt 2-300:-/månad på dem i strö och foderkostnader. 2. Om ni är eller har någon i familjen eller liknande som är pälsallergiker, har dom reagerat mycket på kaninen? Har ingen i familjen som är allergiker men min sambos farmor är och hon kan bara vara i närheten av dem en kort stund. 3. Behöver dom vaccineras? Hur ofta och vad kostar det? Mina kaniner är inte vaccinerade men skall man ut och åka mycket med kaninen på t ex utställningar och tävlingar där kaninen träffar andra kaniner och är mer i riskzonen så hade jag nog gjort det. 4. Vilken bur använder du till din kanin? Två stycken bor i en utegård på 8 kvm och en är frigående inne med tillgång till en bur på l100xb60xh55 cm. Han skall kastreras framöver och flytta ut till de andra. 5. När ungefär är tonårs perioden över? Har bara haft en kanin jag märkt av tonårsperioden på och den varade när han var mellan 10 och 13 månader ungefär. 6. Jag hade tänkt skaffa hane, vad är fördelarna med kastrerade hanar och hur mycket kostar det att kastrera? Föredrar att ha mina hanar kastrerade om de inte skall användas till Avel. Tycker det finns många fördelar, de blir oftast lugnare, skvätter inte och är inte lika revirvaktande. Dessutom behöver dom inte lika mycket foder då dom lägger på sig lättare när de är kastrerade och klarar sig bra med fritillgång till ett bra hö. De kan även gå tillsammans med andra kaniner bättre som kastrerade. På min veterinärklinik kostar det 780 :-

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Delilah81
2

1.  I genomsnitt ca 200 kr/mån.  Jag har 6 st.

2.  Ja, fast vi har dem ute.

3. Det beror lite på var i landet man bor.  Gotland, Skåne tex. Och om man åker runt på utställningar/hopptävlingar.    Jag har inte vaccinerat mina kaniner.

4. Har stora uteburar med påkopplade hagar till mina kaniner.

5. Har inte märkt av så mycket, men de flesta av mina kaniner är i tonåren just nu. 

6.  Jag har en kastrerad hane, och skillnaden efter att han blev kastrerad var att han blev mkt lugnare, slutade "snuska sig" med allt och alla, och inte blev lika upprörd och upphetsad av att se honor i närheten.   Han åt knappt något innan, utan all energi verkade gå åt att spana på honorna.  Han tvättade sig inte heller, utan var smutsig.   Efter kastreringen blev han bättre på alla sätt och vis, han håller sig ren, han äter som han ska (han är tunn och bräcklig av naturen), och han är mycket lugnare och trevligare.  

Kastreringen kostade 700 kr.

Underbarn
2

1. 50 kr om ens det… Har 2 kaniner 2. Ingen är allergisk 3. Nej, bor man i Skåne kanske man bör göra det. Ca 200-400 kr 4. Har en utebur på två våningar (100x50). Samt en bur på 120x70. 5. När de är ca 1 år. Vissa märks det inte alls på medan andra märks det mycket på. Jag tänker inte på det… 6. Föredrar kastrerade hanar om de inte ska avlas på. Lugnare, stressar inte, skvättar inte. Men vissa hanar märks det inte alls på och då kastrerar jag inte. Kostar 650 kr här.

love_rabbits
2

både min mamma och min pappa är hyper allergiska och jag har haft innekanin och då reagerade dem inget och nu är han ute kanin och m och p reagerar ingenting inte ens när jag tar in och gosar med dem.

Matte516
2

jag är allergisk men gosar jämt och ständigt med dem. Fast  blir det kliit och jag nyser… de bor ute.

Hälsiningar från mig