Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 550 ggr
claris96
1

Aggresiv?? hjälp

Har haft världens snällaste kanin sen hon var 12 veckor, sen nu idag när hon är ca 5-6mån så attakerade hon min syster och pojkvän. Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Det bara hände helt från ingenstans. Efteråt när vi lagt ner henne i buren så låg hon bara och rörde sig inte ur fläcken och när man klappade henne förut så brukade hon alltid nosa lite på en och så men nu låg hon bara helt stilla.

Hoppas någon kan hjälpa mig lite, blev väldigt chockad!

YuriOchKuro
1

Tänk på att kaniner har blindfläck framför dem, tar man dem från framifrån för att klappa blir dem självklart skrämda.

Notera att kaniner är bytesdjur (prayanimal) så plötsliga rörelsen tolkar dem som hot och fara, det vill säga plötsliga ljud också.
Vanligtvis attackerar dem med framtassarna och hoppar framåt eller biter utan att lukta först eller stampar med baktassarna och springer ifrån.

Att kaninen sitter still på fläcken är på grund av att dem observerar vad det var för hot/fara som skrämde dem. (kan sitta där flera minuter om dem inte förstår vad det var för någonting, så hjälp dem att lugna ner lite, helst med godis (Russinn, morot eller knäckebröd m.m)

claris96
0

#1 Okej tack för svar! Så beteendet är inget som kommer kvarstå eller vad tror du? Har tidigare haft kaniner men aldrig någon som attackerat! Tänkte på om detta kanske berodde på att hon var i någon slags brunst eller något liknande? Har tidigare endast haft hanar.

YuriOchKuro
1

Beteendet kommer inte att kvarstå om den som ser efter kaninen mest ökar växelförhållanden med varandra, det kommer lära kaninen att det finns ingen fara nära personen och självklart kommer omgivningen att vara tryggare för henne också.
Så ge henne kärlek bara. Börja med att låta den vara lös på en kaninsäker område och låt den nosa på saker, vilket dem kommer komma ihåg i framtiden och låt kaninens nyfikenheten komma till Dig/er så garanterar jag att hon inte attackerar igen.
Lycka till önskar Yuri och Kuro.😃

Claranordquist
1

För mig låter det som ett tonåringsbeteende. Honor vaktar ofta sitt revir när de blir könsmogna och det är antagligen därföf hon börjat nu. En lösning kan vara att kastrera henne ifsll du inte ska avla på henne :)

Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam Hjärta

claris96
0

#4 vad kostar det att kastrera?

[AnimalLover1]
2

Förlåt om jag lånar tråden men.. Tonårsperioden kommer väl inte vara förevigt? Men om hon kommer ur tonårsperioden efter några månader så behöver hon väl inte kastreras för att beteendet ska försvinna? Förlåt om jag kapar tråden litegrann.

Claranordquist
1

Sterilisering av honor kostar lite olika mycket beroende på var man gör det, men det lär ju kosta minst 1000:-

Tonårsperioden varar olika länge för olika kaniner men från 4-5 månader fram till ett år brukar jag räkna dem som tonåringar :) Vissa honor är "värre" under tonårsperioden men om man inte vill att hon ska fortsätter, även efteråt är sterilisering en lösning.

petterssonP
1

För vissa honkaniner försvinner beteendet efter några månader, men vissa kan även ha kvar beteendet livet ut. Men om du umgås med henne som innan, så ska det nog försvinna. Jag sysselsatte mina honor som blev aggresiva, behandlade dom precis som vanligt och efter någon månad släppte det och dom blev snälla och mysiga igen:)frågan är ju om du vill spendera tid med att få låta henne arbeta på det så det försvinner eller ge upp och bara kastrera (menar absolut inget illa!!) :)

Claranordquist
1

Fast om man inte ska avla på honan är det (enligt mig) lika bra att sterilisera henne, eftersom man slipper massa onödiga risker med cancer etc. som vissa honor som inte blir avlade på får. Man får också en mycket lugnare och mer harmonisk kanin :) hon slipper också en massa stress med brunst osv.

zezagena
1

Sterilisering av kanin tar inte bort brunstbeteende utan endast förmågan att fortplanta sej. Kastration däremot tar oftast bort oönskade beteenden som stänk, humör/rastlöshet/revirvakt och parningsdrift då hormonerna ej finns kvar då livmoder respekt testiklar tagits bort 😉

Förebygger oxå livmodercancer på honor som är en relativt vanlig sjukdom redan efter 1 års ålder, pris ca 800 - 1200 :-