Överviktig kanin
Upptäckte igår att min ena honkanin fått sig en hakpåse. Blev chockad då jag inte sett den förr! Hur kan de bli så överviktiga utan felaktig kost?! Hon får (tillsammans med sin syster i samma bur) typ 2 msk Stampe pellets och hö. Motion får hon också! Skuttar runt i sin rastgård varje dag! Till min förskräckelse upptäckte jag att hon hade massa bajs och kiss i rumpan, hon kan alltså inte tvätta sig ordentligt.. Fick efter mycket bråk tag i henne, och efter massor av rivmärken lyckades jag karda bort det värsta. Vad gör jag? Hon hatar att bli hanterad och blir helt sönderstressad när jag tar i henne. Vill inte att hon ska råka ut för fluglarver! Har tagit bort pelletsen och de får nu endast hö och vatten. Vad ska jag göra mer?!
Fet också! Hon hatar ju när man tar i henne, så vill inte känna och klämma på henne för ofta! Men ibland måste jag ju kolla dem samt klippa klorna, och det var denna gången jag upptäckte!! :'o
Har haft en kanin med samma problem. Hon var fet hade hak påse. Hon hade kiss och bajs kring rumpan. Fick bort det. Men hon dog då samma dag. Vi vet inte varför men något var fel. Hak påsen var inte utav att hon var fet utan det var genetiskt. Men hon kan alltså vara sjuk. För min dog när hon blev så.
#3 Okej, då får jag avvakta och se då.. Inte kul att hitta en död kanin, speciellt inte när det finns en till kanin i samma bur! Stackarn! Då skulle jag ju få avliva henne också, värsta traumat :(
Bajs kan fastna i rumpan av att kaninen får i sig för mycket protein i fodret, de ska äta de s.k. nattbajsarna (mörkt bajs, kallas också blindtarmsbajs) men blir det för mycket protein så skiter de ut för mycket sådana och de kan då bli mer lösa än vanligt och fastna i rumpan. Även fast du inte gett mycket pellets så kan det lilla räcka för att ställa till det, du kanske också har kraftigt hö. Så ge bara hö som foder🙂
Lättaste sättet att få bort bajs i rumpan är att sätta sig en en rasthage med kaninens bakdel på marken och överdelen av kaninen i knät (så att man själv och kaninen har det någorlunda bekvämt) och tvätta av bajset med tvättlapp, ljummet vatten och mild tvål.
Det finns kaniner som blir fet på bara hö/gräs.
En genbank som vi köpt kanin av och sålt kanin till hade en kanin som blev fet direkt på sommaren och näst intill fel på vintern (bara hö). Så jag skulle ta bort pelletsen även om du bara ger lite och kanske ge extra mycket kvistar eller liknande så att hon kan sysselsätta tänder, hjärna och mag/tarmsystem med nått som ger lite mindre kalorier än pellets och liknande (är hon en sån som blir tjock på hö kan det hjälpa också).
Mer (rätt sorts) kvistar kan ju i alla fall inte skada kaninen på nått sätt.
l'm back