Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 316 ggr
Isabel_r
0

Börjat bitas - Hjälp!

Jag har en kaninhane som är snart 4 månader. Jag har haft honom hela sommaren och i början var det inga direkta problem med honom. Han tyckte inte om när man rörde runt i spånet på hans bur, då kunde han bitas ibland, men annars så bet han aldrig någon. Men nu under de senaste veckorna har han börjats att bita en mer och mer bara man sticker in handen i buren och ska fylla på pellets eller bara klappa honom. Idag när jag kom hem öppnade jag och stack in min hand och klappade honom, när jag var på väg att ta ut handen började han gnälla och plötsligt så gjorde han ett utfall mot mina fingrar och försökte bita mig väldigt hårt (han var inte tillräckligt nära så han lyckades inte).

Varför har han börjat göra så? Hur ska jag göra för att han ska sluta? Jag vågar inte ge honom mat utan att ta upp honom först för att jag är rädd att han ska bita mig och så kan jag ju inte ha det. Han är jättesnäll när man väl tagit upp honom, då slickar han mig i ansiktet och biter aldrig, men i buren bli han helt annorlunda.

ciss
0

Är han agressiv mot dig eller verkar han bara vilja bita liksom? Kaniner i den åldern brukar vilja smaka på allt, eller så kan det vara tonåren.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Isabel_r
0

Han verkar agressiv, det känns som om han attackerar mig.

myriis
0

Antinge är han väldigt revirtänkande eller så har han kommit in i tonåren.

Isabel_r
0

Det är mycket möjligt att han kommit in i tonåren, men jag kan väl ändå inte tillåta att han gör så?

Nova.Caspian
0

har aldrig haft det problemet med mina hanar, så kan inte hjälpa tyvärr .. :/

Isabel_r
0

Om det är Tonårsperioden, vet någon hur länge den varar ungefär?

Mysterious
0

Min freddie gör precis likadant!ute är han hur snäll som helst men i buren morrar han och anfaller,han biter inte men han slår med framtassarna XD jag drog inte min hand när han gjorde anfall för att se vad han skulel göra men han bara slog med nosen mot handen och stirrade…några gånger krafsade han på min hand men dd inge fara…freddie e typ 6 ½ mån

myriis
0

Tonårsperioden varar mellan 2-5 månader drygt.

Isabel_r
0

#7, har du gjort något för att han ska sluta?

KvirrZ
0

Jobbigt jobbigt =/

- Mvh Emma

Isabel_r
0

*putt*

ciss
0

Knepigt :/

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Mysterious
0

#9,nja jag säger nej skarp…men han verkar inte lyssna :P

Isabel_r
0

#13, samma här….

Isabel_r
0

*putt*

galaxens
0

Min kanin var/är lika dan. Hon lixom attakerar mej. Kan bara trösta dej med att detta beteende brukar gå över. Det är jätte jobbigt. men ta på dej ett par skin hanskar elle trädgårdshanskar så gör det inte ont när de bits.

Isabel_r
0

Okej, det ska jag göra! Hehe, nu ska han få se på grejer, med handskar! Skrattande