Ta in kanin
Jag har en liten nin som väntar på att få komma hem men han kan inte komma förrän jag fått in (i huset alltså) min hermelin. Han bor ute och har gjort hela sitt liv (är ca 10 månader). Frågan är när jag kan börja ta in honom och hur jag ska bära mig åt utan att han ska få en total chock?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Vänj långsamt, ha honom i ett rum där du kan ha lite kallare och sedan öka värmen efter hand. 🙂
Kylklampar i handduk kan vara bra, om det är för stor skillnad, vet inte hur pass varmt ni har det nu?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har tyvärr inget rum som jag kan ha det kallare, mitt rum är det enda rummet med dörr och visst kan jag sänka värmen men sover så otroligt dåligt när det är för kallt och behöver min sömn.
På dagarna är det runt 15 grader i skuggan men minusgrader på nätterna.
Medarbetare på Djurfoto
Funderar på att ta in kaninen idag. Ska försöka sänka värmen i mitt rum och ge honom kylklampar. Men är det något annat jag behöver tänka på? Hur länge behöver han vara inne innan han kan gå ut och skutta i hagen några timmar på dagen? Eller det kanske inte spelar någon roll?
Medarbetare på Djurfoto
#3 Ta in honom du. Försök sänka värmen och öppna fönster så det kommer in lite luft som dessutom svalkar av. Borde inte vara några problem alls.
När jag hämtade Elliot hade han bott ute hela livet också (fast han var max 8 veckor då) och hade inte en tanke på att kyla ned. Tog in honom direkt i värmen och det var aldrig några problem, trots att jag hämtade hem honom i november.
Tack!
Nu är han inne. Undersöker och är väldigt noga med att markera varje liten vrå av buren. Dricker mycket också, och sitter på kylklamparna lite då och då.
Tror det kommer gå bra. Verkar inte så bekymrad utan mest nyfiken.
Ska slänga in lite grenar och någon boll, en toarulle med grönsaker också. Har inte kommit så långt haha! 😃
Medveten om att buren är i minsta laget (120x50) men tanken är att han ska få skutta fritt i mitt rum den största delen av dygnet.
Medarbetare på Djurfoto