Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1438 ggr
Hs87
0

Lösgående kaniner?

Hej! Vi tänker skaffa två kaniner framöver (en rex och en dvärgvädur eller två rexar). Vi funderar på att ha dem lösgående, men att de får vara i ett visst rum när vi inte är hemma/på natten. Hur gör ni? Om ni har dem i ett speciellt rum, vilket? Funkar köket eller toaletten tror ni? Blir det mkt rivmärken på golvet? Tacksamma för svar! Glad påsk! Med vänlig hälsning, Hanna och Niklas

Emouse
0

Nä, speciellt mycket rivmärken blir det inte. men det beror väl på vilket golv ni har.

Går i vilket rum som helst bara det är "kaninsäkrat"🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Hs87
0

Tack rör svaret! Om man t.ex har dem inne på toaletten, ska de ha en vanlig bur där inne då med dörren öppen? De kanske vill ha en chans att sitta på det underlaget. Sedan kan man väl ha typ kattlådor ute i resten av lägenheten där de får vara?

[zendaimimon]
0

Är det inte bättre att ha den i köket? Kan tänka mig att den blir skrämd av spolljudet?

Hs87
0

Jo just det, det har du kanske rätt i… Men ska man ha buren inne i köket då, med dörren öppen? Jag är lite orolig för att golvet ska repas, är trägolv.. Men om man har en stor matta kanske det går bra? När jag hade kaniner innan så ville de helst inte vara på trägolvet, utan de sökte sig till mattorna…

marirose
0

Vi har parkett golv våra kaniner springer på och inga repor däremot kan det ju bli fläckar om de kissar på golvet och det får sitta ett tag. Det ha vi fått i vardagsrummet men som tur är inte mitt på golvet :)

Boschkis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en i köket utan problem. Han har buren öppen hela tiden men tycker absolut inte om att vara på golvet. Det är rätt halt så vi har lagt en gammal trasmatta utanför istället som han håller sig på :)

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

sfut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så roligt att ni valt att skaffa frigående kanin! Det är ett helt underbart husdjur som ger många skratt och mycket glädje!

Jag har tre kaniner i mitt studentrum. Alltså har jag inte så mycket plats att de kan få ett eget rum men när jag satte in den tredje kaninen bosatte hon sig de första två veckorna i duschen och jag lovar, det är inte smidigt alls.

Hö och bajs i duschen som fastnar i avloppet. Dessutom måste de ha mjuka sittplatser, särskilt om du ska ha rexar eftersom deras tassar är känsligare. Har du däremot ett stort badrum med dusch som går att stänga och plats att fixa en hörna åt kaninerna med liggplats, matplats och toa så kan det nog funkar utmärkt. Jag brukar vilja ha en toa/höstastion och liggplats per kanin. Spolljud och duschen bryr sig inte mina om alls så det är nog inga problem, jag brukar snarare ha problem med att inte få vara ensam på toa ;). Och det är ju inte så att man spolar jämt. Sen rör sig kaniner väldigt mycket just under tidig morgon så jag skulle rekommendera att ha ett lite större rum åt dem på natten. Mina brukar dra rundor som värst runt 6 på morgonen.

Det är olika hur bra de går på golv och även om mina går helt okej på golv så försöker jag täcka så mycket som möjligt med matta då det är enklare för dem att rejsa på.

Jag har toaletter på flera ställen i lägenheten, en i hallen och två i mitt "stora" rum. Annars händer det lätt olyckor men även det är väldigt individuellt. Jag rekommenderar att kastrera kaninerna, då brukar rumsrenheten bli betydligt bättre! Just nu har jag två okastrerade honor och de är halvbra på det där.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Mi-rand-a]
0

Jag har mina frigående i mitt rum, brukar ha dörren öppet till köket m.m men dem håller sig mest i ett rum.

Det blir inge rivmärken på golvet då man har mattor, kaniner gillar oftast inte hala golv och därför tycker jag det är jätte viktigt att ha mattor så dem känner sig trygga och kan göra sina glädjeskutt. 

Hade nog haft i köket om ert vardagsrum eller något sovrum inte funkar då det blir jobbigt på toan om ni ska duscha m.m

Hs87
0

Tack för era svar! Vi har nu bestämt oss för att ha dem i vårt gästrum. De får ha en bur som står öppen och en stor matta att hoppa på. Har det hänt att era kaniner har klöst på tapeten? Om man tar med buren, skulle de kunna vara i ett rum i en annan lägenhet/hus då? Jag tänker om nån ska passa dem när vi åker bort. Hur gör man när man börjar träna kaninerna att bli rumsrena när man ska ha dem lösgående? Jag läste nån stans att det kan vara bra att bara låta dem vara i buren första månaden så att de skaffar sig ett toaletthörn, vad säger ni om det? Har ni kattlådor i de andra rummen eller flyttar ni med buren? Tanken är ju att de ska få springa fritt i hela lägenheten när vi är hemma! Tacksamma för svar igen! /Hanna och Niklas

slarvigt
0

#9 Det låter fint tycker jag! Min kanin bor i köket och det tycker inte jag känns helt optimalt. Det är bra eftersom det är fritt från sladdar osv, men sämre eftersom det flyger päls överallt när han fäller, plus att det kan bli väldigt varmt när man lagar mat. Min kanin har bitit lite på tapeten. Det bästa sätter att undvika sådant är att ge grenar som den kan bita på. När min kanin bor hos någon annan brukar han få en kattlåda och sin transportbur med sig. Den egna buren går ju också bra :) Så gjorde jag och det har funkat mycket bra! Första tiden, när han blev könsmogen, kissade och bajsade han dock utanför i en period. Det slutade han helt med efter kastrering. Min kanin har bara sin bur i köket. Ibland får han rejsa snabbt från vardagsrummet när han behöver kissa men det har aldrig skett en olycka :)