Vilket foder....
Vilket foder använder ni till era Kaniner?
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Cuni Fit får mina.
Edel och RR.
Bara hö och lite grönsaker emellanåt. Har använt svenska foders pellets tidigare om någon kanin haft behov av det.
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Cuni complete, men ska förmodligen köpa in oxbow också. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Edel blandat med ca 1/4 Meister-Lampe, till sommaren ska dom bara få Edel. 
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Stampe och rabbfor
Just nu kanin & marsvins mat. Vet ej märket… Grönsaker varje dag + hö
Vitakraft Pellets och Djuraffärens blandfoder, knäckebröd ca 1-2 gånger i veckan!:)
Plus fri tillgång till hö!
Fri tillgång till hö (våra äter jättemycket hö en 12kg bal är slut på ca 4 dagar *stolt*) eller på sommaren fri tillgång till längt/fibrigt gräs och örter (både hö och gräs fylls på 2 ggr/dag)
Grenar och dyl
Grönsaker och dyl
Havre om dom är gravid el dyl och behöver det (dvs inte alltid)
l'm back
Svenska foder kanin&marsvin blandat med cuni re-balance.
Självklart fri tillgång till hö.
Grönsaker ibland
Grenar
Grönt utifrån vår&sommar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fri tillgång till hö Kanin och marsvins pellets Grenar Grönsaker ibland Och gräs i hagen varje dag
Wille, Puffe, Doris
#13 Vilket märke på pelletsen? 🙂
Jag blandar ut 50/50 med Kanin & Marsvin samt Rabbit Royal, funkar väldigt bra på mina 🙂
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
hur mycket pellets ger ni era kaniner? jag gav min förra kanin typ 2 dl,kanske lite förmycket haha🤪
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#16 Beror på ras, men är det dvärgkanin så är 2 dl alldeles för mycket.
Jag ger mina 0,5-0,7 dl per dag per kanin, alla under 3 kg.
#17 han var en hoppblandis,ganska stor. kommande kaninen lär bli en dvv:)
// Linah
Gerbilsidan
#16 det är inte alltid nödvändigt att ge kaniner pellets alls
l'm back
#19 jaha!:o vad ska man ge dem då`vet att man ska ge jättemycket hö:) men dom kan väl inte leva på enbart hö?
// Linah
Gerbilsidan
#20 bra hö är det alldra viktigaste, alltid är höet bra kan dom leva på enbart det faktiskt.
sen för att få i sig andra vitaminer och mineraler så kompenserar man med kvistar och utvalda grönsaker/grönt.
Behövs extra energi (tex en gravid kaninhona el liknande) kan man ge tex hel havre (det får våra om dom behöver extra energi) men det är väldigt energirikt så man ska inte ge för mycket av det (tanken är inte att det ska vara för vitaminer/mineraler utan just för energi, säd är ganska vitamin/mineralfattigt jämfört med mycket annat).
Ett alternativ till att ge säd (tex havre) som det är är att grodda säden så att det växer ut gräs från som då är det mer likt kaninernas riktiga föda, det blir mer vitamin/mineral rikt och fortfarande energirikt. Jag har däremot inte testat det men jag håller på att läsa en bok om hur man gör det och jag tror jag kommer att byta ut säden mot groddad säd i framtiden.
Edit: boken där det står om att bland annat grodda säd heter förresten "beyond the pellet"
l'm back
Hö, Cuni Complete och Cuni Narure
Rabbfor + havre + hö :)
80% hö
15& rabbfor
5% havre
Ungefär så.
#21 jaha! det var nåt nytt:)
// Linah
Gerbilsidan
#16 Mina får 0,5 dl pellets var, de är dvärgkaniner, men de är unga och växer fortfarande. Förutom en av dem, han är 4 år, men han är så tunn att han får pellets i alla fall.
Min tanke är att fasa ut pelletsen nu till sommaren, förutom till de två som är spinkiga.