Var finns grenar?
Jo, jag vet att grenar finns på träd, men var får jag tag på bra grenar?
Jag bor i lägenhet och har tillgång till träd lite här och var omkring där jag bor, men jag kan ju inte gå och klippa grenar från växande träd, det är nog inte så populärt…
Kan jag köpa grenar, och i så fall, vilken affär har bäst grenar? Kan man plocka nedfallna grenar från marken eller är det för stor risk att de är "dåliga", ohyra och liknande? Eller finns det andra platser att få grenar ifrån…? 🤪
Tacksam för svar! 🙂
Du kan fråga folk som bor i villa eller som har gård om du får ta. Jag sliter som en gris med att köra sly genom flistuggen, jag skulle vara själaglad om någon ville hämta färska grenar
.
Att klippa grenar från levande träd är olagligt om man inte äger marken el har tillstånd.
Fråga markägare, många träd som är goda för kaninerna (tex vide) vill många markägare inte ha (dom vill helldre ha tall el gran om dom äger stora marker och prydnadsträd i mindre).
Bor man så till så att det finns tex äppelträd så brukar dom beskäras en gång/år och många blir nog glad om man tar hand om grenarna åt dom.
Jag har aldrig sett en kanin gnaga på döda grenar då gnager dom helldre på plank av det jag sett.
edit: man kan också torka sly för senare bruk (då brukar dom tugga på dom)
l'm back
Annars kan du ju köpa träleksaker typ, nästan alla djuraffärer har såna, kan vara formade som typ morötter elr så, då slipar dom ner tänderna.
Bright light creates black shadows.
Never say never and Never say Forever
#1 Tack för tipset, ska koll och se om jag hittar någont, känner bara folk som bor i lägenhet här tyvärr.. ;)
#2 Precis, därför jag inte kan klippa grenar! Tack för dina tips?, jag ska kolla runt!
#3 ja det är väl det jag får göra om jag inte hittar något annat. Men jag tycker om tanken att ha naturliga och bra gnagargrenar. Men jag får kika vilka alternativ som finns! Tack!
#4 Gnagarboden (www.gnagarboden.se) har en del roliga leksaker som kaninerna kan gnaga på ifall du inte får tag i grenar.