Hon vill inte para sig...
Jag har en kaninhona som inte riktigt vill para sig. Har släppt in henne till hanne flera gånger men icke. Hon går undan, och fräser år honom när han försöker. Honan är helt underbar annars, inga problem med något! Dessutom är hon väldigt fin. Hur kan jag lösa detta?
Har du kollat om hon är brunstig?
l'm back
Ja. Och nej, jag har inte sett eller märkt det på henne lika tydligt som på de andra. Men det ska väl enbart underlätta? Eftersom hon bor bredvid hanen och varit in till honom trodde jag att hon skulle komma igång.
Jag vet inte hur jag kan påverka det mer. Ska jag låta dem på ihop någon vecka? De kommer ju överens och trivs med varandra förutom när han försöker.
Ta isär dem! Vill hon inte så vill hon inte och du ska inte tvinga henne heller.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#3 Dom är isär… Hon har bara fått varit hos honom kortare stunder vid 4 tillfällen. Klart jag inte tvingar henne! Hanen accepterar att hon inte vill också. Hon fräser enbart när han försökt rida henne annars kommer de väldigt bra överens. De bodde tillsammans när de var mindre och trivs väldigt bra i varandras sällskap.
#2 testa med att vänta tills hon är brunstig
Även om jag trivs med min man och älskar honom så vill jag ju inte alltid ha sex och jag gissar att det samma gäller för kaniner (dvs att dom kan tycka om varandra men inte alltid känna för att para sig)
l'm back
Jag hade mitt avelspar boende tillsammans när jag skulle para. Min hona var heller inte speciellt villig och jag såg det bara lyckas en gång, men hon fick en välmående kull igår. Tycker att det känns ganska onaturligt att släppa in honan till hanen för att endast para och sen ta ut henne igen. Framförallt som hon inte var villig. De fick bo ihop istället och så fick hon helt enkelt släppa till när hon kände för det. Givetvis observerade jag dem länge i början för att se hur de fungerade, men hanen var mycket tålmodig och efter första dagen såg jag honom inte försöka para henne en enda gång förrän dan innan hon födde - och då var hon inte villig kan jag säga. ;) Men det respekterade han fint.
Ska tillägga att de inte bodde i liten bur utan först i kaninhus 5kvm och sen i utegård.
#6 Var du inte orolig för att hon skulle få "dubbelkull" eller vad det kallas då?
#6 Dubbelkull är väldigt ovanligt, det är inte normalt att kaniner blir dräktiga med två kullar samtidigt. Så det oroar mig inte.
#8 skulle det va :)
Se till att hon brunstar nästa gång.