Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 463 ggr
diamantsorg
1

Magrande kanin

Min "gamla" kanin (snart sex) har börjat magra av något otroligt. Han brukade innan vara lite lätt överviktig men nu är han jätte smal och man kan tydligt känna bena. Dessutom har hans päls börjat tova sig och han tappar päls på hälarna. Han är även väldigt trött och spenderar dagarna med att antingen ligga i sin "låda" eller äta (mycket). 

Beror det på hans ålder? Eller kan det vara något annat? Och kan det kanske ha något att göra med att han knappt inte äter något hö? (innan ni säger något, han har inga framtänder så han kan inte direkt äta hö. Försökt i flera år med att klippa upp det i mindre bitar åt honom, men han äter inte det ändå. I alla fall inte vad jag sett. Om ni har något tips? hur jag kan se till att han får i sig hö så skulle det vara varmt välkomet)

[Mi-rand-a]
2

Hans ålder beror det inte på. Kan det vara mask? 

Om han har kindtänder ska han kunna äta hö, hur mycket pellets får han och vad för något? man brukar minska pelletsen och ändra den om det är gnagarblandning. men nu är det nog inte så smart att minska pelletsen om han magrar av, åk till veterinärn med kaninen och byt sedan pellets om du använder något dåligt.

sfut
2

Kolla upp kaninens kindtänder hos en veterinär. Äter han inget hö så är risken stor att det blivit vassa kanter på kindtänderna som gör sår i munnen på honom. Oavsett så behöver kaninen komma till veterinären!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

diamantsorg
1

Jag vet inte riktigt vad det är för pellets han får, köper den som säljs i djuraffären. Men det är ingen gnagarblandning i alla fall, men jag blandar själv i torkade bananer. 

Ska försöka övertala min mamma att ta med honom till veterinären nu när hon är ledig, verkar som det behövs. Tack för svaren.