Stackars små kaniner!!!
Tycker den ser mycket mindre ut än en 120-bur 😮 Och inget hus eller nått har de… Prata med affären och berätta vad de gör fel. Det gjorde vi och det hjälpte faktiskt lite. Det var nämligen en affär som hade flera hanar ihop som slogs, vilket vi påpekade och nästa gång bodde hanarna var och en för sig. :)

Tycker buren ser mindre ut än 120, vi har 120 och vår kanin ser ut som en liten plutt i den.
Hoppas att det bara var tillfällig placering medan de gjorde i ordning deras ordinarie bur.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
ja och saken är den att dem har en massa tomma burar runt om
When life gives you lemons. Make lemonade❤️
Håller med ovanstående, den ser ut att vara 100 och inte 120 :( Testa att prata med dem, även fast dem inte gör någonting åt det så är det i alla fall bättre att du säger till än att hålla tyst :)
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
Ja
Fy!!! Säg till ordentligt och anmäl direkt!!! Tveka inte! Visa lagen för dem.
Gud vad litet!! Klaga på dom som har djuraffären
Ska det! #6 #7 blir så ***** sur när det är så illa!
Ja eller hur!! De har inte ens sitthylla! Och det är alldeles för litet med en 120 bur för 3 kaniner
Mycket dåligt, alldeles för liten bur.
Det som bekymrar mig allra mest är dock den uppenbara bristen på hö i buren….
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Finns en höhäck som man inte ser på bilden #10
Jaha okej!
Det var ju "tur" iaf.. men stackars små kaniner :(
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Stackars kaniner!!😢
MVH/ Kaninerna och Ägarna
Den buren ser ut att vara max 100 cm.
Tyvärr är det inte säkert att storleken på buren är olaglig (även om det borde vara olagligt att ha 3 kaniner på den lilla ytan), men sitthylla saknas, och det måste de ha.
Vilken djuraffär handlar det om?
Jag skulle anmäla direkt! Klagar du på butiken så kanske dom hinner ändra innan länsstyrelsen kommer.
En gång för ett tag sen var jag på Arken Zoo, är de ens speciell kunniga? Vi såg 5 gråa små dvärgvädurar som bodde i samma bur, tror det var en 120 bur, var inte speciellt stor. Vi frågade hur gamla de var och personalen sa 6 veckor…de såg betydligt större ut än 6 veckor, ungefär lika stora som min kanin som var 8 år var de. Och ungar får väl ändå inte tas ifrån mamman och syskonen förrän 8 veckors ålder..?
6 veckors ålder enligt lagen, men många djuraffärer vill ha ännu yngre ungar
#17 men 6 veckors kaninungar är väl pyttsmå, de FEM kaninerna såg ut som fullvuxna dvv.
#16 Har fått uppfattningen att Arken Zoo ska vara rätt kunniga (bortsett från att de informerade mig att salt och mineralsten är nödvändigt för kaniner.
6 veckor enligt lagen, ja. Själv tog jag ungarna från mamman vid 8 veckors ålder, och det var hanen jag flyttade, så det inte skulle bli problem när de blev könsmogna strax därefter.
Men visst, det var säkert inte otroligt att de i ditt fall sa att kaninerna var yngre än vad de i själva verket var. Eller så hade de själva blivit felinformerade av leverantören.
Jag tycker bara det är fördelar med att köpa kaniner direkt från uppfödaren! Dels så får man ofta träffa föräldrarna/föräldern/syskonen, och man behöver knappast betala mer än hos en djuraffär.
Mocolony i staffanstorp
Äh stackas kaniner. Det va för lilten. Bur för tre kaniner ju dom ska ha stora burar. Annas så ska dom sitta en vari sin bur. Inte sitta samma burar. Eller en stor bur så dom kan. Springa. Fri :) men vad synd om. Kaninerna. :( dom få inte sitta så
Den här buren ser ju ännu mindre ut än 120, men även en 120-bur är olaglig för tre kaniner. I grupp ska de ha minst 0,25 kvadratmeter (galet litet, jag vet) per kanin.
En 120-bur är 0,6 kvadratmeter vilket innebär att det blir 0,2 per kanin så TS kan absolut säga till dem att de bryter mot lagen/anmäla :)
Jag skulle anmält direkt. Arken zoo i Lidköping var ett ställe jag jobbade på i somras. Jag har själv kaniner hemma i raserna dvärgvädur, samt hermelin. En morgon fick jag byta på kaninerna där och samtidigt kom en kund som ville köpa en kaninunge och dom kom dit med chefen. Dom frågade även Vilken ras? det var samt hur gamla då svarade chefen att det var dvärgvädurar på 8v. Jag bara kollade på han och tänkte varför han står och ljuger kunden upp i ansiktet. Kaninerna han hade i affären hade öron som stod rakt upp, som en holländsk kanin eller harkorsning, alltså stående öron, storleken var mer som en fullvuxen alltså lika stor som min dvv hona. Jag var helt chockad och var så nära på att säga att det där är inte dvärgvädur eller 8v. Men jag gjorde inte drt utan jag var tyst istället..ångrar det nu..senare mot kvällen , sista jobbtimman, så var det en mamma med hennes dotter som skulle köpa 2 undulater. Mamman såg att en undulat var sjuk så hon sa till han som jobbade där (chefen) och han tog ut undulaten för han såg att den var sjuk tydligen sen bröt han bara nacken påden lilla undulaten och slängde i soptunnan!!!? Jag som själv är en riktigt stor djurvän klarade inte av mer, så jag kom hem efter jobbet, berättade allt för mina föräldrar (var 19år då och gick på gymnasiet men sommarjobbade där). Mina föräldrar blev både chockade då dom hörde att arken zoo ska vara så himla bra med djur och allt, men det var ren skit snack, ursäkta språket..dom ringde även jordbruksverket och frågade om det var ok att göra så utan att sätta undulaten i karantän och försöka få den frisk , och inte bryta nacken av den rakt framför kunden, och ha 7kaninungar i en bur på 2m ungefär, hur det gick vet jag inte, men jag klarade verkligen inte av det där. Jag tycker du ska kontakta jordbruksverket eller liknande för dom tar tag i det med en gång, säg även vad du vet och skicka bild och säg att dom bor sådär dag in dag ut, men innan du gör det, ta en sväng dit och kolla så dom inte har varsin bur nu, om dom inte har det, gör en anmälan. Djuraffärer SKA ha kunnskap om detta.
Arken Zoo i Helsingborg är bra, så man kan nog inte dra alla i en affärskedja över en kam.
Jag vet det, sa inte att alla arken zoo butiker är samma, jag sa , arken zoo i Lidköping, :)
#23 Men om undulaten var sjuk är det väl inget konstigt att bryta nacken på den? Han kanske tyckte att det inte fanns så mycket annat å göra med den. Det vore ju mer plågeri att hålla en sjuk liten undulat vid liv.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Tyckte det var dåligt av han att göra det mitt framför kunderna, han kunde gått undan eller något, dottorn var knappt 12år, det var det som kändes helt fel
#27 Ja, det håller jag absolut med dej om att han kunde gått undan.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se